Analýza leasingovky: v ČR vyjde provoz elektromobilu dráž než auto na benzin

Je nabíjecích stanic moc nebo málo? Kdo někdy potřeboval nabít a přijel k obsazenému nebo nefunkčnímu stojanu, by řekl, že málo. V přepočtu na nové elektromobily má ovšem Česko jednu z nejhustších sítí nabíjecích stanic v Evropě.

Tvrdí to aktuální vydání analýzy EV Readiness Index, kterou každoročně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan.

Studie posuzovala aktuální stav ve 22 evropských státech. Index je založen na třech ukazatelích: na velikosti trhu elektrických automobilů, na rozvinutosti nabíjecí infrastruktury a také na výši celkových nákladů na vlastnictví a provoz elektrických aut v každé zemi.

V Česku loni připadlo 6,26 nabíjecí stanice na všechny nově registrované elektromobily v daném roce. To je výrazně vyšší údaj, než jaký průzkum zaznamenal ve většině sledovaných zemí. Například v Rakousku analýza vykázala 4,93 nabíjecí stanice na všechny nově registrované elektrické vozy, v Německu 1,16 a ve Francii 3,65. Z tohoto pohledu disponuje nejrobustnější sítí Nizozemsko, kde poměr vychází na 12,64.

Výsledek v České republice je ovšem dán nízkým počtem registrovaných elektrických vozidel. V roce 2022 u nás bylo registrováno 7 455 elektromobilů včetně plug-in hybridů. Pro porovnání: v Rakousko jich bylo 47 447, v Německu 833 487, ve Francii 329 669, v Nizozemsku 107 906, v Polsku 20 998 a v Maďarsku 9584, nižší počet nově registrovaných vozidel nahlásilo jenom Slovensko (2947).

„Současný trend poměrně rychlého navyšování počtu nabíjecích stanic je třeba zachovat. Počet elektromobilů bude u nás v příštích letech dynamicky narůstat a dnešní kapacity by potřeby řidičů nedokázaly pokrýt. Pozitivní zprávou v této souvislosti je, že vláda navzdory napjatým veřejným rozpočtům plánuje významné investice do nabíjecí infrastruktury,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.

Průzkum potvrdil zlepšení České republiky i v několika dalších parametrech. Oproti většině evropských zemí u nás došlo k meziročnímu snížení celkových nákladů (TCO) na elektromobily. „Celkové náklady na provoz čistě elektrického vozidla jsou u nás přesto citelně vyšší než výdaje na provoz srovnatelného benzinového vozu, a to o 20 %. To je vůbec nejvyšší zaznamenaný rozdíl v neprospěch elektrického modelu. Ve 13 z 22 států naopak celkové náklady na elektromobil vycházejí levněji než na benzinový vůz,“ upozorňuje Martin Brix.

Výdaje na elektřinu při jízdě čistým elektromobilem s průměrnou spotřebou 18 kWh na 100 kilometrů autoři studie v České republice vyčíslili na 7,81 eur (184 korun). Nejméně za elektřinu zaplatí Maďaři (4,34 eur na 100 km), Rumuni (4,66 eur) a Norové (4,94 eur), naopak nejvíce Italové (12,75 eur).

Ve srovnání s loňským rokem vzrostla v Evropě celková připravenost na elektromobilitu o 12 %. Vyspělost trhu s elektrickými vozy se zvýšila o 19 %, což odráží vyšší podíl elektromobilů na prodejích nových aut. Výrazně, o 43 %, se rozšířila nabíjecí infrastruktura.

Autor: Martin Šidlák

Zdroj: idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.