A tady je kámen úrazu, citlivé údaje o vás může snadno získat někdo bez vašeho vědomí. Ale kdo to nakonec bude?
To, že auta připojená na internet sbírají o posádce citlivé údaje, všichni tak trochu tušíme. Už méně se ví, co všechno vlastně auta o pasažérech zjišťují. Zjednodušeně by se dalo říci, že naprosto všechno. Vědí, kde jste byli, kdy se tam dostali, jak pravidelně jednotlivá místa navštěvujete, s kým si telefonujete, vyměňujete maily během připojení mobilního telefonu k palubní síti auta, jakou hudbu posloucháte, přes mobil auto zná vaše údaje, služby jaké banky využíváte a podobně. Je toho zkrátka dost na to, aby se takto získané údaje dostaly jen do povolaných rukou. Dnes si auto dokonce zaznamenává váš jízdní styl, jak často deaktivujete asistenční systémy a podobně. O tyto údaje se nyní strhla bitva. Kdo jimi bude disponovat, bude o vás vědět úplně všechno.
O vás, bez vás
„Pokud v budoucnu nebudete mít přístup k údajům, vytisknou vás z trhu. Ztratíte efektivitu, nebudete umět nabídnout adresní služby a vaše fungování skončí,“ ozřejmuje význam shromážděných údajů pro velké společnosti Tim Albertsen, generální ředitel divize leasingu automobilů ALD. Na druhé straně bariéry jsou však samotné automobilky, jejichž výrobky údaje sbírají. „Evropský automobilový průmysl se zavázal poskytovat přístup k datům generovaným vozidly, která sám vyrábí. Nekontrolovaný přístup k získaným údajům však představuje velké bezpečnostní riziko z hlediska ochrany údajů i soukromí,“ kontruje Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).
Soupeření o údaje získané z aut skutečně vstupuje do další fáze, kdy musí EU vypracovat velmi konkrétní zákony a pravidla týkající se vozidel trvale připojených k internetu. V souboji se na jedné straně nacházejí samotné automobilky, zatímco na druhé straně bariéry se pro údaje natahují pojišťovny, servisy, leasingové společnosti a různé jiné komerční subjekty. Ty zásadně odmítají zpoplatnění získaných údajů a tvrdí, že omezení přístupu k získaným údajům by přineslo nespravedlivou výhodu pro leasingové společnosti či autorizované servisy patřící pod křídla samotných automobilek.
„Automobilky jsou v přímém kontaktu s vozidlem, takže získávají všechny údaje. Dostanou plný bufet, zatímco my se musíme spokojit jen s drobky,“ říká generální ředitelka Mezinárodní federace distributorů autodílců (FIGIEFA), Sylvia Gotzenová. Komerční společnosti očekávají od EU jediné – aby zjistila v oblasti přístupu k sesbíraným datům rovné obchodní podmínky pro každého.
Automobilky na datech vydělají
Automobilky shodně tvrdí, že vývoj zařízení generujících údaje stálo nemálo peněz a ty nyní potřebují automobilky získat zpět. Carlos Tavares z koncernu Stellantis už prozradil, že do roku 2030 chce Stellentis pomocí softwarových produktů a předplatitelských služeb generovat ročně zisk minimálně 20 miliard eur. Právě k tomu potřebuje shromážděné údaje. Do debaty se přidal také koncern Volkswagen, který potvrdil nezbytnost údajů pro další rozvoj a inovace. BMW i ostatní však shodně tvrdí, že data lze sdílet se třetími stranami, ale jen za podmínky, že zaručí jejich kybernetickou bezpečnost.
Do debaty samozřejmě přispěly i nezávislé servisy, které se obávají, že je značkové servisní sítě „vyšachují“ ze hry. FIGIEFA tvrdí, že majitelům aut musí být umožněno navštěvovat svůj oblíbený autoservis a ten musí mít možnost sdílení údajů či spuštění vzdálené diagnostiky namísto toho, aby se museli spoléhat jen na jakési doporučení automobilek. „To vše je momentálně technicky možné, ale momentálně nám v tom brání výrobci aut. Členové FIGIEFA jsou ochotni přijmout kybernetické bezpečnostní procesy a požadavky automobilek, ale kybernetická bezpečnost by neměla sloužit jen jako záminka pro automobilky, aby omezovaly přístup k údajům,” doplňuje Gotzenová.
Jak se tedy zdá, EU čeká nelehký úkol a v nejbližším období musí přesně určit, kdo, za jakých okolností a v jakém objemu se k údajům získaným ve vašem autě nakonec dostane.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: Reuters, autojournal.cz
Foto: Shutterstock