Auto broďte nejvýš po břicho. Po zatopení nestartujte

Povodně páchají škody i na autech. Dnešní vozy sice odolávají přeháňkám a mnohdy zvládnou i projetí hlubokou kaluží, ale většinou čelí jen vodě přicházející shora. Pokud máte auto pojištěné, společně s klíčky od auta hledejte také fotoaparát. Často je však zničené tak, že se spíš vyplatí koupit nové.

 

Auta brodící se louží by neměla přijít k úhoně, ale do hluboké vody z přeteklých řek a potoků se s nimi nepouštějte. Obzvlášť pokud nevíte, co se pod ní skrývá.

Manuál Škody Fabie například uvádí, že hladina vody smí sahat maximálně ke stojině pod prahem vozidla. Je to místo, kam se umisťuje hever auta. Ostatní auta budou mít brodivost určenou podobně. Off-roady se samozřejmě chlubí mnohem větší brodivostí, obecně se udává výška někam po sání motoru. To bývá asi tak po zpětná zrcátka. Mercedes G ve verzi Professional má například v podlaze špunty, kterými se pak voda z interiéru vypouští.

Když už se vodou brodit musíte, držte se pravidla offroadistů: jeďte nanejvýš rychlostí chůze. Při vyšší rychlosti by se mohla před vozidlem vytvořit vlna, která může způsobit proniknutí vody do motoru. Počítejte také s tím, že i protijedoucí auta vytvářejí vlny. Ve vodě nezastavujte, necouvejte a nevypínejte motor.

Průjezd vodou nebo bahnem také může snížit účinnost brzd a prodloužit brzdnou dráhu. Po průjezdu vodou brzdy co nejdříve vysušte a očistěte přerušovaným brzděním.

Foťte

Když už jste auto nezachránili před přívalem vody, v první řadě pořiďte kvůli pojišťovně co nejpečlivější dokumentací, co se s vozem během vytopení dělo a jak byl poničený.

Na náhradu takové škody se vztahuje havarijní pojistka. Pojištění proti živlům, mezi které povodeň patří stejně jako třeba kroupy nebo strom sražený větrem, bývá obsaženo také v dražších variantách povinného ručení.

"Obecně platí, že když je auto zaplavené nad sedák, už se zpravidla nevyplatí opravovat a pojišťovna to posuzuje jako totální škodou na vozidle," říká pro iDNES.cz tiskový mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. "Je to ale velmi obecné, samozřejmě se každý případ posuzuje individuálně," dodává.

Václav Bálek varuje i před jízdou hlubokou vodou. "Může dojít k zadření motoru. I v manuálu je psáno, že je to nesprávné používání," popisuje. Pokud pojišťovna zjistí, že majitel vozu "pomohl" k problémům tím, že zkoušel, jak hlubokou vodou projede, může se stát, že se bude zdráhat proplatit škodu.

Z postupu pojišťoven lze vysledovat i jak se k opravám vodou poničeného auta postavit. Někdy může být kromě samotného vytopení navíc auto poškozeno ještě třeba od kmene stromu unášeného divokou vodou.

Pokud byla voda přibližně po prahy, nic velkého by se stát nemělo. Pokud byla hladina vyšší, je třeba se připravit na nejhorší. Voda se totiž snadno dostane nejen do celého interiéru, ale nateče všemi otvory i do motoru, elektroinstalace a dutin v karoserii.

"Dle našich zkušeností se vyplatí opravovat vozidlo, kde nedošlo k zásahu elektrické instalace. Na první pohled jsou to tedy taková vozidla, kde se voda dostala maximálně do výše prahů. Zatopenou elektroinstalaci lze sice vysušit a dostat auto do stavu, jako by se nic nestalo. Dříve nebo později se ale i tak začnou projevovat různé závady elektroniky,“ varuje Radek Pečenka, vedoucí servisu Škoda AB Auto Brejla ve Vestci u Prahy. To potvrzuje nepsané pravidlo, že jakmile se rozsáhleji zasáhne do elektroniky, začne většinou zlobit.

Vyplavené auto už nebude jako dřív

Na rovinu je třeba přiznat, že auto, které propláchla povodeň, už nikdy nebude takové jako dřív. I pokud ho do šroubku rozeberete, což je u moderních aut téměř nemožné, voda zatekla do špatně přístupných dutin, odkud se dostává jen velmi těžko. Auto po povodni také ztratí hodně ze své hodnoty při následném prodeji. Bazary obvykle taková auta odmítají. Nejčistší cestou, jak se takového auta zbavit, je rozprodat ho na součástky. Asi nejrozumnější je ho "dojezdit" a pak vyhodit.

"Po dobu následujících měsíců se v rámci vstupní kontroly ještě více zaměříme na prověření vozidel z důvodu možnosti zatopení takového vozidla," upozorňuje ředitel rozvoje autobazaru Auto ESA Tomáš Svoboda.

"Před koupí takového vozu důrazně varujeme, protože dochází nejen k poškození ložisek, brzd, čepů a podvozkových částí řízení, ale u takového vozu je velmi pravděpodobná porucha na elektroinstalaci, které jsou dnešní moderní vozy vybavené. To může v extrémním případě vést až k naprosté neovladatelnosti vozu."

Nestartujte!

Pokud auto zaplavila voda, jako úplně první věc odpojte akumulátor. Hlavním pravidlem je nestartovat. Mokrý, nebo navlhlý vůz musí důkladně vyschnout, jinak při startování nastane zkrat a zničí elektroinstalaci. Auta jsou stále více prošpikována elektronikou, takže se pak opravy mohou vyšplhat až na desetitisíce korun.

"Třeba Škoda Octavia má v sobě schovaných 12 až 20 řídicích jednotek a několik kilometrů kabeláže, to všechno je třeba zkontrolovat, vysušit, případně jednotky a pojistky vyměnit,“ říká Karel Starý ze Škody Auto. Třeba řídící jednotka motoru na model Škoda Fabia druhé generace stojí od 9 439 korun pro benzinovou motorizaci a 19 773 korun na verzi se vznětovým motorem.

Podstatné rovněž je, jak dlouho bylo auto pod vodou a do jaké výšky voda sahala. Pokud nedošlo k zaplavení celého motoru, mohou být škody menší. Kromě zmiňované choulostivé elektroinstalace je třeba po zatopení vozu pro jistotu vyměnit náplně: olej, brzdovou kapalinu i palivo v nádrži. Čeká vás samozřejmě i výměna všech filtrů, v horším případě i čerpadel a turbodmychadla. Ušetřena by mohla zůstat klimatizace, jejíž okruh je uzavřený, ale určitě bude třeba vyměnit filtr.

Technici rovněž radí, aby řidiči situaci nepodceňovali a autoservis navštívili i s pojízdnými vozy. Voda mohla poškodit některou součástku a nepatrná závada přeroste po čase do větších rozměrů. Voda i bahno se dostaly určitě do skulin, které nejsou protikorozně ošetřené.

Po opadnutí vody se vyplatí jednat rychle, protože vlhký vůz rychle podléhá korozi. Se sušením začněte hned. Špinavá voda zanechá v čalounění zárodky hniloby a plísní.

Pokud můžete, mějte celý vůz na suchém zabezpečeném místě a nechte jej trvale provětrávat. Vymontujte vše, co se dá, hlavně koberce, čalounění a další materiály, které nasákly tekutinou. Někteří odborníci doporučují vytopené savé díly vyměnit, protože se je málokdy podaří vyčistit tak, aby už nikdy aspoň trochu nezapáchaly. Nemluvě o tom, že ve vodě mohly být nejrůznější bakterie či chemické látky. Některé díly čalounění bude jednodušší vyměnit, zkuste po nich zapátrat po vrakovištích.

Zdroj: auto.idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.