Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez rozebírání. Dbejte také na intervaly.

Brzdy jsou jediná část auta, která musí za všech podmínek fungovat bezchybně. I když je jejich servis, právě kvůli co největší bezpečnosti, lepší svěřit odborníkům s potřebným vybavením, jejich základní kontrolu zvládne každý.

Jak často brzdy kontrolovat

Signál opotřebení

Dnešní vozy často disponují elektronickým systémem, který tloušťku brzdového obložení sleduje a včas hlásí blížící se výměnu. Ty starší se zas mohou někdy spolehnout na destičky s plíškem, který při opotřebení drhne o kotouč a píská.

Brzdy by se měly kontrolovat alespoň jednou ročně, ideální je spojit vizuální kontrolu kotoučů s výměnou kol, pokud si je tedy před sezonou a po ní měníte sami. Brzdy tak uvidíte během jednoho roku alespoň dvakrát.

Bubnové brzdy, které dnes dostávají už jen malá auta a na zadní nápravu, alespoň bez částečného rozmontování nezkontrolujete. Na druhé straně jsou díky svojí konstrukci o to více chráněné před vnějšími vlivy a mívají také větší životnost.

Zadní bubnová brzda Volkswagenu ID.3, kdy je ještě dobře vidět na výrobní lince továrny v Drážďanech.

Co na brzdách kontrolovat

Základním ukazatelem opotřebení kotoučových brzd je tloušťka samotného kotouče i brzdové destičky. Ani v jednom případě nesmí klesnout pod mez stanovenou výrobcem. Liší se vůz od vozu i podle konstrukce brzd. Sjížděním totiž brzdy postupně přicházejí o účinnost.

Prasklý brzdový kotouč – jízdou s takovým autem si říkáte o nehodu

Pokud je tloušťka kotoučů v pořádku, je vhodné zaměřit se také na jeho vzhled. Nesmí na něm být žádné praskliny a jeho povrch by měl být hladký bez škrábanců nebo výrazné hrany na okraji – obojí by ukazovalo na opotřebenou destičku.

Brzdové destičky z motocyklu. Automobilové vypadají podobně, jsou jen o něco robustnější.

Dalším ukazatelem je barevnost kotouče – pokud je v celé ploše nestejná, kotouč se v minulosti přehřál, což ukazuje na problém s brzdovými třmeny. Naopak nevadí fleky ve tvaru brzdové destičky, způsobené tím, kde se kotouč na destičce zastavil. Při prohlídce je dobré také prohlédnout brzdové hadice (měly by být ohebné a bez jakýchkoli prasklinek) a trubičky (neměly by být rezavé).

Jak poznat, že je s brzdami něco špatně

Vizuální kontrolu brzd alespoň bez zvednutí auta a demontáže kol spíš neuděláte. Existují ale i další znaky, ukazující na opotřebení nebo problémy s brzdami, které je potřeba řešit, aniž byste museli vůz jakkoli rozmontovávat – můžou se ale týkat i problémů na podvozku.

  • pískání nebo skřípání při brzdění
  • vibrace v brzdovém pedálu nebo ve volantu
  • vůz při brzdění táhne na stranu
  • nezvykle krátký či dlouhý zdvih brzdového pedálu

Chlazený brzdový kotouč – destičky se schovávají z obou stran brzdového třmene.

Jak dlouho brzdy vydrží

Na to úplně jednoduchá odpověď není. Záleží nejen na velikosti a hmotnosti vozidla, ale i na kvalitě brzd. Životnost brzdových kotoučů se na základě těchto faktorů pohybuje od 40 do 120 tisíc kilometrů – jejich životnost bývá dvakrát až třikrát delší než u destiček.

Vliv na životnost má i styl jízdy a prostředí, kde vůz jezdí – takový, co se pohybuje nejčastěji ve městě, bude výměny potřebovat častěji než auto, které stráví většinu času na dálnicích.

Nezapomínat na kapalinu

Součástí brzdového systému je i brzdová kapalina, která rozvádí brzdný účinek od pedálu k jednotlivým kolům. Stejně jako u samotných brzd, i její životnost je omezená – měnit by se měla každé dva roky. Její stav se dá orientačně změřit pomocí zkoušečky, která zjistí množství vody v kapalině.

Zkoušení stavu brzdové kapaliny

Pravidelně by se mělo kontrolovat i její množství – ideálně třikrát až čtyřikrát ročně a také před delšími cestami. Nádobka s kapalinou je umístěna v motorovém prostoru zhruba před sedadlem řidiče. Bývá čirá s ryskami ukazujícími minimální a maximální množství a na víčku se žlutým piktogramem brzd.

Autor: Matouš Waller

Zdroj: idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.