Brzdy jsou jediná část auta, která musí za všech podmínek fungovat bezchybně. I když je jejich servis, právě kvůli co největší bezpečnosti, lepší svěřit odborníkům s potřebným vybavením, jejich základní kontrolu zvládne každý.
Jak často brzdy kontrolovat
Signál opotřebeníDnešní vozy často disponují elektronickým systémem, který tloušťku brzdového obložení sleduje a včas hlásí blížící se výměnu. Ty starší se zas mohou někdy spolehnout na destičky s plíškem, který při opotřebení drhne o kotouč a píská. |
Brzdy by se měly kontrolovat alespoň jednou ročně, ideální je spojit vizuální kontrolu kotoučů s výměnou kol, pokud si je tedy před sezonou a po ní měníte sami. Brzdy tak uvidíte během jednoho roku alespoň dvakrát.
Bubnové brzdy, které dnes dostávají už jen malá auta a na zadní nápravu, alespoň bez částečného rozmontování nezkontrolujete. Na druhé straně jsou díky svojí konstrukci o to více chráněné před vnějšími vlivy a mívají také větší životnost.
Co na brzdách kontrolovat
Základním ukazatelem opotřebení kotoučových brzd je tloušťka samotného kotouče i brzdové destičky. Ani v jednom případě nesmí klesnout pod mez stanovenou výrobcem. Liší se vůz od vozu i podle konstrukce brzd. Sjížděním totiž brzdy postupně přicházejí o účinnost.
Pokud je tloušťka kotoučů v pořádku, je vhodné zaměřit se také na jeho vzhled. Nesmí na něm být žádné praskliny a jeho povrch by měl být hladký bez škrábanců nebo výrazné hrany na okraji – obojí by ukazovalo na opotřebenou destičku.
Dalším ukazatelem je barevnost kotouče – pokud je v celé ploše nestejná, kotouč se v minulosti přehřál, což ukazuje na problém s brzdovými třmeny. Naopak nevadí fleky ve tvaru brzdové destičky, způsobené tím, kde se kotouč na destičce zastavil. Při prohlídce je dobré také prohlédnout brzdové hadice (měly by být ohebné a bez jakýchkoli prasklinek) a trubičky (neměly by být rezavé).
Jak poznat, že je s brzdami něco špatně
Vizuální kontrolu brzd alespoň bez zvednutí auta a demontáže kol spíš neuděláte. Existují ale i další znaky, ukazující na opotřebení nebo problémy s brzdami, které je potřeba řešit, aniž byste museli vůz jakkoli rozmontovávat – můžou se ale týkat i problémů na podvozku.
- pískání nebo skřípání při brzdění
- vibrace v brzdovém pedálu nebo ve volantu
- vůz při brzdění táhne na stranu
- nezvykle krátký či dlouhý zdvih brzdového pedálu
Jak dlouho brzdy vydrží
Na to úplně jednoduchá odpověď není. Záleží nejen na velikosti a hmotnosti vozidla, ale i na kvalitě brzd. Životnost brzdových kotoučů se na základě těchto faktorů pohybuje od 40 do 120 tisíc kilometrů – jejich životnost bývá dvakrát až třikrát delší než u destiček.
Vliv na životnost má i styl jízdy a prostředí, kde vůz jezdí – takový, co se pohybuje nejčastěji ve městě, bude výměny potřebovat častěji než auto, které stráví většinu času na dálnicích.
Nezapomínat na kapalinu
Součástí brzdového systému je i brzdová kapalina, která rozvádí brzdný účinek od pedálu k jednotlivým kolům. Stejně jako u samotných brzd, i její životnost je omezená – měnit by se měla každé dva roky. Její stav se dá orientačně změřit pomocí zkoušečky, která zjistí množství vody v kapalině.
Pravidelně by se mělo kontrolovat i její množství – ideálně třikrát až čtyřikrát ročně a také před delšími cestami. Nádobka s kapalinou je umístěna v motorovém prostoru zhruba před sedadlem řidiče. Bývá čirá s ryskami ukazujícími minimální a maximální množství a na víčku se žlutým piktogramem brzd.
Autor: Matouš Waller
Zdroj: idnes.cz