Auto v polopřevodu, co teď?!

Nedohlášená vozidla v takzvaném polopřevodu měli jejich majitelé povinnost dohlásit do konce června. Co ale když tak neučinili?

Poslední červnový den byl konečnou možností přihlásit do registru motorových vozidel dosud nedohlášené vozidlo, tedy vůz v takzvaném polopřevodu. I přes skutečnost, že novela zákona 56/2001 vešla v platnost prvního ledna 2015 a motoristé tak měli na tento úkon dostatek času, zůstalo, dle informací Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA), nedohlášeno přibližně 70 000 vozidel s platnou technickou kontrolou. Tedy vozidel, která mohou aktuálně jezdit po pozemních komunikacích. Nepřekvapí tedy, že už od samého začátku července se na inzertních serverech objevují nabídky automobilů v polopřevodu s textem typu: „vůz v polopřevodu, nejspíš na díly jinak se s ním asi nedá nic dělat.“

Vozidla, která nebyla dohlášena, nově nesmějí jezdit a papírově zanikají. Kdo s takovým automobilem přesto pojede a bude přistižen, dopouští se přestupku, za nějž se uděluje pokuta do 50 000 Kč. Provozovat takový automobil je tedy skutečně nerozum. Že problém s vozy v polopřevodu řeší poměrně dost motoristů, už potvrzují také prodejci ojetin, například Auto ESA již registruje několik případů. „Obrátil se na nás například klient, který si na sebe nepřihlásil vozidlo po ukončení leasingu. Leasingová společnost po uhrazení poslední splátky vůz odhlásila a vyzvala majitele, aby si vozidlo přihlásil na sebe. Ten tak neučinil a dnes má vůz v hodnotě asi 250 000 korun, který však nemůže provozovat,“ líčí situaci Pavel Foltýn z Auto ESA. Co tedy dělat s auty v polopřevodu?

Dle Ministerstva dopravy nepůjde tato vozidla již nikdy přihlásit a jejich majitelům tak mnoho možností nezbývá. Nabízí se ekologická likvidace nebo prodej na náhradní díly a nově je tu ještě jedna možnost. Podle interní analýzy Auto ESA se problém s vozem v polopřevodu z velké části týká motoristů, kteří by mohli poptávat cenově lákavé vozy do částky 100 000 Kč. Proto tento prodejce ojetých automobilů přišel s projektem šrotovného.
„Vozy vyřazené z registru nebudeme v žádném případě vykupovat ani zařizovat jejich likvidaci,“ říká Foltýn a vysvětluje: „Šrotovné v tomto případě znamená, že každý majitel vozu v polopřevodu, tedy vozu vyřazeného z centrálního registru, dostane při nákupu slevu 5000 až 55 000 korun. Stačí se prokázat velkým technickým průkazem, ze kterého je zřejmé, že se vozidlo nachází polopřevodu a je tedy vyřazeno z registru vozidel.“

Sleva na nový vůz přitom může být pro některé řidiče lákavější než často časově náročný prodej automobilu na náhradní díly. Zejména pokud potřebují jezdit. Zástupce Auto ESA ale současně nabádá motoristy shánějící ojetý vůz k opatrnosti: „Nepoctiví majitelé vozidel v polopřevodu se je mohou snažit prodat za každou cenu. Proto je na místě ostražitost. Výhodu mají ti, co budou kupovat ojetý vůz pouze u prověřeného nebo certifikovaného obchodníka.“

zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.