Klimatizace se stává běžnou výbavou nových aut všech velikostí, auto bez klimatizace je dnes vlastně neprodejné, shodují se bez výjimky bazaristé. Hovět si v parném létě v chládku chtějí i největší šetřílkové. Že klimatizace zvyšuje spotřebu ví každý, u malých aut se slabým motorem poznáte zapnutí klimatizace i na úbytku výkonu.
"Především moderní plně automatické systémy jsou úspornější, než bylo dříve zvykem," cituje z výsledků testu ADAC Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Tato nejdražší varianta chlazení interiérů aut zvýší spotřebu paliva o 0,25 až 0,3 litru paliva." Poloautomatická klimatizace, u níž řidič volí pouze rychlost ventilátoru, spotřebuje víc paliva než automatická. Na druhou stranu bývá při nákupu levnější.
ADAC ve svém testu měřil nárůst spotřeby se zapnutou klimatizací v octavii stojící v koloně, pak při městské padesátce a nakonec při jízdě stovkou.
"Nejlevnější a nejjednodušší manuální klimatizace, která se zapíná tlačítkem A/C a jejíž ostatní ovládání se řídí běžnou ventilací auta, zvýšila spotřebu o 0,35 litru paliva na 100 kilometrů – při stání v zácpě a při městské rychlosti," popisuje Buček.
Když ADAC měřil spotřebu při rychlosti 100 km/h, naměřil nárůst spotřeby jen o 0,2 litru na 100 km. Když tedy auto jede rychleji, chová se manuální klimatizace šetrněji.
Poloautomatická klimatizace, která je další variantou, zvyšovala apetit auta až o 0,4 litru při jízdě městem, o 0,3 litru při stokilometrové rychlosti a o zhruba 0,33 litru při stání s běžícím motorem.
ADAC proto radí, aby majitelé vozů s automatickou klimatizací používali pouze plnou automatiku.
Pak mohou počítat s nárůstem spotřeby pouze o pět až šest procent. Nejlepší je podle ADACu volit teplotu mezi 21 a 23 stupni Celsia. Obecně se doporučuje volit teplotu maximálně o pět stupňů nižší, než je venkovní teplota. Jinak mohou velké změny teplot při vystupování způsobovat zdravotní komplikace. ADAC radí nasměrovat proudění studeného vzduchu k vršku těla a nohy nechat v teple.
Zdroj: idnes.cz