Autoškolákům po dvaceti letech změní testy. Přibývají nové otázky

Od devadesátých let české autoškolství stagnuje a experti se snaží o změny. Ministerstvo dopravy, Policie ČR a Asociace autoškol ČR představily 35 nových otázek pro závěrečné zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění. První sada se objeví v testech už v říjnu. Další otázky by měly přibývat kvartálně.

Nové otázky se zaměřují mimo jiné na nové specifické dopravní situace, například přibyly otázky k cykloinfrastruktuře nebo specifickým klimatickým podmínkám. Představená videa počítají i s takovými situacemi, jako je sníh na silnici, přecházející chodec, mladík na skateboardu, křižovatky či jízda v obytné zóně. První sada otázek reflektuje především rozmáhající se cyklistiku v Česku a má se začít používat od října letošního roku.

„V testu se mohou objevit stejná videa, ale doprovázet je mohou různě položené otázky, protože na jednotlivých videích je více účastníků provozu,“ zaznělo na tiskové konferenci.

Celkově do závěrečných testů přibude 120 otázek, termín plnění tohoto projektu je do konce roku 2021. „Naším cílem je postupně uvolňovat další nové otázky, přibližně po kvartálech. Rádi bychom v tomto projektu spolupracovali v dalších letech a sledovali tak aktuální vývoj na silnicích, který by se měl v autoškole odrazit,“ uvedl Milan Janda z Odboru agend řidičů ministerstva dopravy.

Staré otázky se zatím vyřazovat neplánují. „Cílem je, aby žadatel znal zákon a věděl, jak reagovat, ne aby se učil cíleně odpovědi. Čím více těch otázek bude, tím menší je pravděpodobnost, že se je žadatel naučí nazpaměť, naopak se naučí zákon,“ vysvětlil Pavel Fiala z Ředitelství služby dopravní policie.

Experti už dlouho volají po změně. Zatímco v šedesátých a sedmdesátých letech byly československé autoškoly na absolutní světové špičce a zahraniční instruktoři mohli jen závidět, v devadesátých letech se situace obrátila.

Experti na bezpečnost a autoškolství už před časem upozornili, že český systém výchovy řidičů je zastaralý a uchazeči o řidičský průkaz doposud pracují při zkouškách s dvacet let starými standardizovanými otázkami, které se dají naučit nazpaměť (o problému jsme podrobně psali zde). Situace na silnici se však během tohoto období radikálně proměnila a autoškoly musí reagovat na moderní podmínky dopravy a bezpečnosti.

 

Místopředseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička před časem připomněl, že nejdůležitějším prvkem bezpečnosti ve voze je řidič, a proto je třeba s ním během přípravy náležitě pracovat. Kromě takzvaných „hazard perception“ videí, která simulují jízdu ve voze a mohou tak nahradit statické obrázky křižovatek v učebnicích, by časem měly uchazečům přibýt také hodiny na polygonech.

„V těchto simulačních videosmyčkách žák virtuálně přijíždí ke křižovatce, dálnici nebo projíždí silnicí a sleduje situaci už před příjezdem. Musí vnímat veškerá rizika i případné protizákonné jednání ostatních řidičů, jako je nedovolené předjíždění či zkratovité jednání, přebíhání přes silnici. Ne se jen slepě rozhodovat na základě značek a přednosti,“ popsal připravované změny před časem Horčička.

Autor: Martina Procházková

Zdroj: idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.