Jasným svědectvím bývají každoroční statistiky nehodovosti, zveřejňované Policií ČR, které ukazují na dva nejčastější důvody dopravních nehod v zimních měsících. Tím prvním je nesprávný způsob jízdy řidiče motorového vozidla, což byla příčina celkem 8 262 nehod za leden a únor minulého roku. Nesprávný způsob jízdy tak tvořil 65,7% podíl na celkovém počtu nehod za první dva měsíce roku 2020 a celkem stál životy 27 lidí.
Další častou příčinou dopravních nehod pak bývá jízda nepřeměřenou rychlostí, která se stala za stejné období minulého roku příčinou celkem 2 320 dopravních nehod. To je sice méně, než v případě nesprávného způsobu jízdy, důsledky však bývají tragičtější. Nepřiměřená rychlost si totiž za leden a únor 2020 vyžádala 30 lidských životů.
„Sníh a led totiž zcela mění pravidla hry. Tam, kde v devadesátikilometrové rychlosti zastavíte na sedmdesáti metrech, potřebujete na ledu skoro čtvrt kilometru. Ve stotřicítce dokonce dvakrát tolik, takže ani jindy bezpečný odstup dvou vteřin nemusí v zimě stačit. Pokud tedy nedáte včas nohu z plynu a nezachováte klid, snadno zjistíte, že sněhová peřina není zdaleka tak měkká, jak její název slibuje,“ vysvětluje Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.
Kombinace přiměřené rychlosti, klidného přístupu a adekvátních reakcí je přitom zásadní i při zvládání smyku, jak blíže rozvádí plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje: „V tomto případě je zcela zásadní rychlost – jet tak rychle, abyste byli v případě problémů schopní zachovat klid a zvolili správné řešení situace. Pokud se vůz dostane do smyku, je potřeba volantem kola lehce srovnat a korigovat plynule směr vozidla bez zbytečného zrychlování či brzdění.“
Řidiči by přitom měli vědět, jak správně korigovat nedotáčivost i přetáčivost vozu. Pokud vůz nechce zatáčet, je potřeba zachovat klidnou hlavu, nezrychlovat ani nebrzdit, a pouze zkusit trochu natočit volant do zatáčky. Pokud vůz jede dostatečně pomalu, kola se obvykle opět chytí a vůz zatočí. Při přetáčivosti, kdy vás předbíhá zadek, je potřeba kola lehce natočit proti zatáčce. Úhel se ovšem nesmí přehnat – a opět platí pravidlo nezrychlovat a nešlapat zbytečně na brzdu.
V obou případech ale platí totéž: řidič by měl jet jen tak rychle, aby měl v případě problémů dostatek prostoru zachovat klid a zvolit správné řešení situace, jak radí Asociace Záchranný kruh ve své bezpečnostní kampani Ty to zvládneš – Setkání s realitou.
Kromě větší pozornosti a ohleduplnosti na silnicích je však v zimě potřeba více dbát i na správné parkování. Řidiči by si měli uvědomit, že pluhy a sypače potřebují ke svému průjezdu více místa, než obyčejné osobní vozy. I proto je potřeba vybírat parkovací místo obezřetně. Při vyjíždění z parkovacího místa je pak vhodné odhrabat si sněhovou závěj před vozem, která vás může při troše smůly klidně hodit na jiný zaparkovaný vůz.
A s tím souvisí i samotná příprava automobilu na zimu, případně na pobyt v zasněžených oblastech. Zimní pneumatiky s dostatečným vzorkem by měly být samozřejmostí – při hraničních 4 milimetrech se totiž brzdná dráha může prodloužit až o celou polovinu. Kromě toho je vhodné zkontrolovat stav baterie a dolít nemrznoucí směs do ostřikovačů. V kufru se pak šikne skládací lopatka, škrabka na skla a smetáček na ometení vozu - což je povinností každého řidiče. Pro cesty v horských oblastech se ale často hodí i zimní řetězy.
Autor: redakce Auto.cz
Zdroj: auto.cz