Boj proti stáčečům sílí, řešení přijde možná za rok

Evropský parlament si před několika dny posvítil na manipulaci s tachometry. Přibližně za rok bychom se tak mohli dočkat legislativy, která uloží státům zavádět překážky zamezující stáčení tachometrů u ojetých vozů. Na základě ní mají být státy schopny vytvořit spolehlivé mechanismy sběru údajů o počtu ujetých kilometrů od okamžiku první registrace vozidla a také umožnit jejich mezinárodní výměnu.

Před pár dny přijal Evropský parlament usnesení, které obsahuje doporučení pro Evropskou komisi ohledně stáčení tachometrů. Uvádí přitom alarmující výsledky studií, které odhadují škody způsobené manipulací na 5,6 až 9,6 miliardy Eur. Dle europoslanců jsou většímu riziku stáčení vystaveny země, které vstoupily do EU až po roce 2004, mezi něž patří také Česká republika, Polsko nebo Slovensko, a země v bezprostředním sousedství EU.

Europoslance vedly k návrhu na mezistátní výměnu dat o stavech tachometrů dobré zkušenosti ze zemí, kde fungují databáze vnitrostátní. V přijatém usnesení žádají Evropskou komisi o přijetí legislativy, která uloží státům přijímat právní, technické a také provozní překážky, které zamezí stáčení. Má poskytnout rámec pro tvorbu mechanismů sběru údajů a umožnit jejich mezinárodní výměnu. Dle europoslanců má být kupujícím před koupí poskytnuta možnost ověřit správnost záznamu stavu tachometru a to bez ohledu na to, ve kterém členském státě bylo vozidlo registrováno.

Systém EUCARIS, původně určený zejména k odhalování kradených vozů napříč EU ale využívá k výměně záznamů o stavech tachometru pouze Belgie, Nizozemsko a Slovensko. Europoslanci vyzývají ostatní státy, aby v rámci EUCARISU začaly data o nájezdu kilometrů sdílet povinně.

Většina členských států zaostává v zavedení trestnosti stáčení, a volí pouze cestu zákazu bez trestní odpovědnosti. Pouze deset zemí zavedlo další opatření k ověření stavů zákazníkem, za trestný čin považuje manipulaci jen šest států. Evropský parlament proto vyzývá státy, aby svou legislativu upravily. Také zdůrazňuje, že státy by neměly trestat jenom toho, kdo manipuloval s tachometrem, ale i toho, kdo si ji objednal.

„Jednotný evropský systém by byl zásadním krokem pro narovnání podnikatelského prostředí v sektoru ojetých vozů a odstranění nekalé konkurence. Opatření by mělo jednoznačně pozitivní dopad v oblasti ochrany spotřebitele, bezpečnosti silničního provozu i životního prostředí. Do systému jsme připraveni poskytnout i naše historická data a rozsáhlé know-how potřebné pro odhalování manipulací. Ročně odmítneme několik desítek tisíc vozů kvůli stočeným tachometrům a tímto způsobem bychom na ně mohli upozornit případné zájemce, pokud se tyto vozy objeví v inzerci nebo u jiných prodejců,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

Europoslanci se domnívají, že z dlouhodobého hlediska by mohl pomoci zamezit stáčení tzv. blockchain (druh distribuované databáze pro bezpečné transakce, používaná například pro kryptoměny). Komise má navrhnout posouzení nákladů a přínosů vytvoření evropské blockchainové sítě pro záznamy o stavech počítadel ujetých kilometrů. V případě pozitivních výsledků má vytvořit právní a regulační rámec pro automatizovaný přenos záznamů z aut s funkcí propojitelnosti. Bez ohledu na výsledek posouzení má být tento rámec vytvořen pro přístup k záznamům o stavech tachometrů, které shromažďují a uchovávají výrobci.

Pokud by se skutečně podařilo zabránit stáčení počítadel ujeté vzdálenosti, byla by to výhra i pro poctivé prodejce ojetin – ať už se bavíme o velkých nebo jen opravdu malých hráčích na trhu. Ti poctivý totiž nyní dost často doplácejí na nekalé obchodní praktiky „stáčečů“, kteří generují zisk jen úpravou stavu počítadla ujetých kilometrů. Naproti tomu poctivý obchodník s ojetými vozy, jenž automobil vykoupil a pro prodej navýšil jeho cenu, pak kolikrát vypadá jako nenasytný zloděj, protože se s cenou vozidla tak nízko nedostane – má-li si zachovat ziskovost. Skutečný zloděj je přitom ten, co stočil tachometr a okradl tak kupce, jemuž prodal vozidlo mnohem nižší hodnoty, než za něj kupující zaplatil.

Autor: Milan Jirouš

Zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.