Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla? A komu se sázka na kompromis vyplatí?

Celoroční pneumatiky jsou stále populárnější alternativou, motoristé nemusí myslet na přezouvání a uskladňování druhé sady. Jenže tento typ obutí má i svá negativa. Komu se sázka na něj (ne)vyplatí?

Zima se blíží a s ní pro majitele aut i povinnost zimního obutí. Jelikož v České republice platí za daných podmínek nasazení od 1. listopadu do 31. března, v nedávném článku jsme si připomněli všechny podstatné zásady o těchto pneumatikách. Taktéž jsme zmínili, jak zimní gumu korektně poznat a jak sadu správně vyměnit.

Jsou však řidiči, kteří dodrží zákon, i když se s výměnou pneumatik vůbec nemusí stresovat. Nemluvíme o těch, kteří na zimním obutí jezdí permanentně celý rok (což legislativa umožňuje), ale o motoristech využívajících stále populárnější celoroční pneumatiky.

Jde o celosezónní alternativu přinášející mnoho výhod, ale i nevýhod. Jedno se ale celoročním obutím upřít nedá: jejich podíl na trhu neustále roste! Poslední odhady hovoří o tom, že v letošním roce je po celém světě obuje zhruba 13,8 milionu aut. Přitom před šesti lety to nebyla zdaleka ani polovina.

Na rostoucí trend museli zareagovat i vyhlášení výrobci, kteří se tomuto typu gum nejprve bránili. Správně tvrdí, že celoroční obutí je pouhým kompromisem a nikdy neposkytne takové vlastnosti, jako letní pneumatika v létě a zimní v zimě. Jenže trh si je žádá, takže dnes můžete vybírat z široké nabídky, včetně zavedených značek Goodyear, Michelin, Continental nebo Pirelli.

Výhody celoročních pneumatik


Hlavní výhody celoročních pneumatik jsou pro motoristy zřejmé. Ta první pramení hned z jejich názvu: lze je používat celou sezonu. Majitel auta nemusí řešit výměnu gum na poslední chvíli a s tím ruku v ruce jdoucí přeplněné servisy.
Na celý rok má jednu sadu, takže odpadají i strasti se správným uskladněním té druhé. Pokud totiž sadu pneu neuskladníte korektně, může i během několika měsíců „odstavení“ dojít k jejich poškození a následně rychlejšímu opotřebení.

Občas se stává, že řidiče překvapí nečekaný vývoj počasí. Když třeba v dubnu nasněží, auto s celoročními pneumatikami bude na vozovce disponovat mnohem lepšími jízdními vlastnostmi než vůz na gumách letních. Celosezónní obutí se navíc v teplejších měsících opotřebovává podstatně méně než pneumatiky zimní.

Nevýhody celoročních pneumatik


Důležité je ale myslet i na druhou stranu mince. Třeba na to, že celoroční pneumatiky jsou a vždy budou pouhým kompromisem mezi obutím letním a zimním. V praxi to znamená, že v létě se lépe chovají letní a v zimě zimní. Celoroční gumy se při náročných testovacích disciplínách pravidelně umisťují někde na půl cesty.
S tím souvisí bezpečnost provozu. Auto na celoroční sadě se za sucha při měření brzdné dráhy nikdy nevyrovná vozu s letními pneumatikami a to stejné platí i v porovnání se zimním obutím na sněhu. Řada profesionálních servisů kvůli tomu razí pravidlo, že průměrná letní či zimní pneumatika bude vždy lepší než nejlepší celoroční obutí.

Mnoho zákazníků vidí v celosezónních pneumatikách hlavně finanční výhodu. Vždyť namísto dvou sad zaplatí jen za jednu a ušetří tak několik tisíc korun. Takhle řečeno je to sice pravda, ale je potřeba brát v potaz i další faktory. Třeba ten, že celoroční obutí nedisponuje takovým nájezdem jako pneumatika letní a jen o něco výraznějším než obutí zimní. Když obě sady sečteme, v nájezdové vzdálenosti celoroční gumy zaostanou o více než polovinu! A při takovém smýšlení se s cenovkou obratem dostáváme k výhodnějšímu vlastnění dvou sad.

Pro koho jsou celoroční pneumatiky určeny?


Není divu, že na celoroční obutí sází zejména motoristé s ročním nájezdem v řádech jednotek tisíců kilometrů. Přesně takovým se tento typ obutí vyplatí. Doporučuje se zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen spontánně. Naopak pokud vlastník auta už před zimou počítá s tím, že na přelomu roku bude sem tam muset vyjet i na delší trasy a dálnice, měl by určitě sáhnout po zimní sadě.


Celoroční pneumatiky v zimě


Celoroční gumy lze provozovat i v období povinnosti zimních pneumatik, tedy od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy mohou tyto nástrahy vyskytnout. Jedinými podmínkami jsou minimální hloubka dezénu čtyři milimetry a označení M+S, jímž však disponuje drtivá většina celoročních pneumatik.
S celoroční pneumatikou pochodíte i v úsecích se značkami, jež upozorňují na nutnost zimní výbavy. Tyto pneumatiky totiž v legislativě nemají svá vlastní pravidla, tudíž se papírově chápou jako zimní gumy. Na rozdíl od letních pneumatik vám tak v těchto místech nehrozí peněžitý trest 2.000 Kč a udělení jednoho trestného bodu.

Zdroj:auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.