Rusko totiž z velké míry kontroluje trh se vzácnými kovy potřebnými pro výrobu katalyzátorů i trakčních baterií pro elektrická auta. Evropa nyní musí hledat alternativní zdroje.
Dokud je svět v pořádku, závislost automobilek na velkých dodavatelích vzácných kovů nikdo neřeší. Jakmile se však vztahy vyhrotí a dodavatelé si začnou klást podmínky nepřijatelné pro odběratelský řetězec (případně dojde k politickému přerušení obchodních vztahů), idylky je náhle konec. Toto nyní reálně hrozí evropskému automobilovému průmyslu.
Teprve po uvalení přísných sankcí na Rusko se totiž ukazuje, v jak velké míře je i evropský automobilový průmysl závislý na této zemi. Až 40 % světového trhu s palladiem, tedy kovem nezbytným pro výrobu katalyzátorů pro auta se spalovacími motory, kontroluje Rusko. Pokud si však myslíte, že výrobou elektromobilů se problém závislosti EU na Rusku vyřeší, jste na omylu. Rusové jsou totiž zároveň i třetím největším světovým dodavatelem niklu potřebného k výrobě li-ion baterií. A to není všechno. Vzácných kovů potřebných pro současné automobilky je v Rusku podstatně více, sankce však dávají současným dodavatelsko-odběratelským vztahům STOP, což znamená problém. Velký problém.
Nedostatek aut se ještě prohloubí
Kapitáni evropských automobilových koncernů upozorňují na skutečnost, že po pandemii a čipové krizi zde máme další závažný problém, který opět zhorší dostupnost nových aut. Koupěchtiví zákazníci se tak budou muset pravděpodobně obrnit ještě silnější trpělivostí a připravit se na skutečnost, že své auto dostanou později, než plánovali. A s velkou pravděpodobností znovu o něco dražší.
Rusko totiž automobilkám vykrývá až 40 % potřeby palladia určeného k výrobě katalyzátorů výfukových plynů. Automobilky tak budou muset rychle hledat jiné zdroje a zároveň se popasovat s faktem, že cena tohoto kovu (a samozřejmě i dalších vzácných kovů) na trhu okamžitě po invazi Ruska prudce stoupla.
Růžově to ovšem nevypadá ani se světovými cenami niklu potřebného k produkci li-ion akumulátorů. Zákazníci tak mají nový problém, resp. dva problémy – na nová auta budou muset čekat pravděpodobně ještě déle, než dosud a ceny nových aut opět porostou. Podobně je na tom totiž údajně i hliník a poslední slovo neřekly ani světové ceny ropy. No, máme se na co těšit. Jedinou rozumnou radou prozatím zůstává to, abyste se dobře starali o své ojeté auto. Dlouhodobě už totiž rostou i ceny ojetých aut.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: autojournal.cz
Foto: Shutterstock