Černé tečky nejsou vada na kráse, nýbrž důležitým pomocníkem

Téměř 40.000 řidičů loni přišlo o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu trestných bodů.

Budete se divit, ale černé tečky na čelním i bočních sklech jsou velmi důležitými prvky pro provoz automobilu. Tyto body pochází z černé pásky frita, což je v podstatě keramická barva zapečená do skla, která vytvoří přilnavější povrch k lepidlu, čímž zajistí pevné spojení čelního skla a vozidla.

 
Foto: Jan Majurník

Páska schovává také stopy tmelu i lepidla

Samotná páska slouží jako krycí místo pro tmel, jelikož by viditelně obnažená oblast dost kazila design auta a odhalovala přítomnost lepidla. Další funkcí je ochrana těsnění na vnější straně před přímým ultrafialovým zářením, jehož vinou by materiál rychleji degradoval.

 
Foto: Jan Majurník

Pásku frita najdete i na bočních sklech vozu

Vrstvená čelní skla jsou v zásadě vyráběna v peci, takže mají vysokou tepelnou odolnost, ovšem černá páska se zahřívá rychleji než sklo samotné, což by teoreticky mohlo vést k optickým deformacím. Jako řešení se nabízí aplikace vzorovaných bodů v okolí pásky, čímž dojde k rovnoměrnějšímu rozptylu tepla.

 
Foto: Jan Majurník

Tečky jsou vidět i zevnitř a pomáhají rozptylovat teplo

Některá auta mají dokonce další sadu vzorovaných teček přímo za zpětným zrcátkem. Ta slouží k mírnému stínění slunečních paprsků v oblasti čelního skla, kterou zpravidla nechrání žádné jiné sluneční clony.

 
Foto: Jan Majurník

Černý pás je vlastně keramická barva zapečená do skla

Jestliže vás černé tečky překvapily, tak rozhodně nejste jediní. Tuhle zajímavou skutečnost spoustu lidí nezná. Mnoho řidičů ani netuší, že drobné černé body mohou najít i na svém automobilu. Tak schválně, jsou i na tom vašem?

 

Autor: Jan Majurník

Zdroj: garaz.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.