Že Česko patří ke špičce, je zřejmé i při pohledu na internetové bankovnictví. Ještě v roce 2007 jej v Česku využíval jen každý osmý, a v EU nám proto patřilo téměř poslední místo. O deset let později už se země vyšvihla do první poloviny a své bankovnictví přes počítač ovládá asi 57 procent Čechů.

Vyspělost Česka ve finančních inovacích je zřejmá i ve využívání bezkontaktních platebních karet. V tom dokonce patříme k nejlepším na světě; kartu vybavenou NFC technologií vlastní už téměř každý Čech. Platební kartu navíc stále častěji využíváme i k jiným účelům, než jen k placení a vybírání hotovosti – například jako nosič pro jízdenky na MHD. „Češi mají rádi inovace, které jim zvyšují komfort a jsou bezpečné,“ říká pro INFO.CZ Miroslav Lukeš, ředitel společnosti Mastercard pro ČR, SR a Rakousko.
Nejde ale jen o platební karty. „Banky masivně investují do nových technologií a v řadě směrů jsme na špičce vývoje,“ potvrzuje pro INFO.CZ ředitel ČBA Štěpánek. „Využití internetového bankovnictví je v porovnání s průměrem EU nadprůměrné a stále více lidí se přihlašuje ke svým účtům nejen přes počítač, ale i přes chytrý telefon či tablet.“ Podle Štěpánka mají české banky při zavádění inovací výhodu v investiční kapacitě, konkurenčním prostředí, které stimulovalo inovativní potenciál, i ve zkušenostech s rozvojem nových softwarů.

On-line založení účtu i ocenění nemovitosti
To se pochopitelně projevuje v produktech, které finanční domy nabízejí svým klientům. České banky v posledních letech začaly objevovat inovace například ve formě možnosti otevření běžného účtu bez nutnosti návštěvy pobočky, vysvětluje Tomáš Pithart, manažer týmu technologických strategií a architektury Deloitte. „Mezi další inovace patří třeba poskytnutí on-line úvěru, vyfocení nemovitosti a její okamžité ocenění nebo on-line scoring k posouzení bonity klientů,“ dodává analytik.
Navzdory tomu, že jsou banky na špici vývoje inovací, vychází české bankovnictví z konzervativních kořenů. „Povinnost bank naplňovat legislativu a regulace je u bank na prvním místě. To způsobuje, že právě tam směřuje převážná část jejich investic,“ doplňuje manažer Deloitte.
Z toho těží hlavně zákazník, protože bankovní domy věnují zabezpečení dat svých klientů nadstandardní pozornost. „Banky umějí chránit nejen peníze svých klientů, ale také jejich osobní data. Velmi dobře si uvědomují svou spoluodpovědnost při budování důvěry veřejnosti v internet a digitální služby,“ potvrzuje pro INFO.CZ Štěpánek, podle něhož je nezbytnou součástí odpovědnosti bank také návod pro klienty, jak se chovat na síti či k platební kartě. Jinými slovy, banky se ujaly i vzdělávací role. Finanční gramotnost Čechů je totiž podle opakovaných průzkumů ČBA stále průměrná a nelepší se.
Do role osvěty patří základní pravidla, jak se chovat ke své platební kartě. U ní je zásadní nikdy nikomu nesdělovat její PIN (ani rodinným příslušníkům), pokud možno, nedávat kartu z ruky a pravidelně sledovat výpisy z účtu. V případě podezřelé transakce pak okamžitě upozornit banku. Snad nejzásadnější pravidlo pak říká, aby si zákazník nikdy nepsal PIN ke kartě přímo na platební kartu, případně na lísteček v peněžence. Odborníci namísto toho doporučují, aby si klienti čtyřmístný kód ve vybraných bankomatech změnili na takový, který pro ně bude snadno zapamatovatelný. Varují však před lehce uhodnutelnými kombinacemi jako 1234 či 1111.
Zdroj: info.cz