Český trh v listopadu 2011: Nejprodávanější velké terénní vozy a SUV

Volkswagen a BMW stále dominují třídě velkých terénních aut. Top 5 ovšem nezůstala bez velkého překvapení.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v listopadu ztratil (-18 %), pohoršil si z 295 na 242 registrací (-53).

Touareg získal další měsíční prvenství, velké SUV od Volkswagenu si do svých garáží postavilo celkem 37 zákazníků. Objednané BMW X6 obdrželo 22 nových klientů, což mu stačilo na druhé místo. Jeho stájový kolega X5 trůní na bronzové příčce s 19 auty, není tam ovšem sám. Tentokrát pomyslnou medaili získaly rovněž Jeep Grand Cherokee a Land Rover Discovery. V obou případech se jedná o velká překvapení. Vozy, které obsazují první pětku obvykle, máme až za ní (ML, XC90, Q7). S nezájmem zákazníků se potýká Hyundai ix55, který je až na konci zveřejňované patnáctky!

V meziročním srovnání vykazuje Touareg mírný nárůst o 12,5 %, loni měl na kontě 24 aut. Počty obou bavoráků se propadly, navíc o podobná čísla. X6 ztratila 12 vozů, což v jejím případě představuje -35,3 %. O totožný počet si pohoršila i X5, u ní to ale znamená vyšších -38,7 %. Sportovnějších Mnichovanů bylo totiž loni 34, kdežto druhé generace X5 31. Následují dva razantní skoky. Registrace Grand Cherokee vylétly o 375 % (ze 4 o 15), Discovery má +280 % (o 14 aut více, tedy z pěti).

V aktuální patnáctce najdeme ještě jeden trojciferný nárůst (Mitsubishi Pajero), ale vzhledem k tomu, že je až jedenácté a jeho aktuální počet nepřekročil desítku, jedná se stále o kusovou záležitost. Ztrát mezi nejlepšími je sice dost, ale nejsou tak hluboké. Hyundai ix55 spadl o dvě třetiny, Volvo XC90 o polovinu a pád Mercedesu M přesahuje 40 %.

Český trh v této kategorii se oproti takřka kompletnímu minulému roku nachází pochopitelně stále v záporných číslech. Zatímco ještě například v srpnu měl poměrně optimistických -3 %, o čtvrtletí později vykazuje -8,7 %. Místo 2.817 registrací jich v současné tabulce najdeme jen 2.377 (-269 jednotek).

V celkovém pořadí Volkswagen Touareg nikdo neohrozil a nejbližšímu duu BMW se to už nepodaří. Patří mu tedy průběžné vedení díky 464 kusům a podílu v segmentu 17,5 %. Nejbližším pronásledovatelem zůstává BMW X5, jenž má na kontě 307 nových aut (10,9 %). Kolega X6 SUV pak okupuje třetí příčku (255, 9,1 %). Audi Q7 je čtvrté (227, 8,1 %) a Volvo XC90 první pětku uzavírá (212, 7,5 %). Žebříček od ledna je tedy i přes výkyvy v tom měsíčním stabilní. Modely, které se dostanou mezi nejlepší jen výjimečně, nemají celkově tolik registrací, aby roční pořadí výrazněji ovlivnily.

Volkswagen Touareg si oproti loňsku polepšil o 146 aut (z 318, tedy +45,9 %). Počty BMW X5 naopak spadly o 30,5 % (-135 kusů ze 442). X6 je na tom jen o něco lépe, hlásí o 29,4 % a 106 vozů méně. Audi Q7 vykazuje snížení registrací o 44 exemplářů (-16,2 %). Volvo XC90 se zhoršilo takřka o dvojnásobek, konkrétně o 29,8 % a devět desítek registrací.

Všichni nejlepší až na lídra tabulek tedy vykazují výsledky nepříliš lichotivé a i u Touaregu navýšení padá. Na druhou stranu, takový Range Rover si polepšil o 400 % a navýšení Sportu přesahuje 260 %. První příčky značky Land Rover v této statistice narušuje Jeep Grand Cherokee: +187 %, následuje Discovery se skokem o skoro 150 %. Nejvíce ztratili Japonci, konkrétně Toyota Land Cruiser (-46,6 %) a Lexus RX (-36 %). Následuje již zmíněná X5 od BMW, což pro bývalého vládce třídy není zrovna lichotivou vizitkou.

Sto procent naftových agregátů měl z nejlepších v listopadu na kontě vítězný Volkswagen Touareg, to samé platí i o Land Roveru Discovery. Obě BMW k nim přidaly jeden vůz se zážehovým motorem, což znamená 95,5 % malých d na zádí pro X6 a 94,7 % pro X5. Jeep Grand Cherokee měl kromě jediného benzinu také jedno auto spalující bioethanol E85. Turbodieselům tedy náleží 89,5 %. V této třídě jsou to obvyklá čísla. Indián na ohnivou vodu byl zároveň jediným listopadovým velkým teréňákem konzumujícím alternativní palivo.

Terénní pickupy

V segmentu dříčů v listopadu překonaly desítku nových vozů jen dva modely: vítězný Volkswagen Amarok (18) a druhá Toyota Hilux, která měla na kontě o kus méně (17). Třetí Mitsubishi L200 skončilo na 8 registracích, s minimálními odstupy pak následují zástupce Fordů a oba Nissany. Bodovalo ještě Isuzu, Gonow a Mazda nikoliv.

Specifická kategorie se oproti jedenáctému měsíci letopočtu 2010 ani nezlepšila, ani nezhoršila, její výsledek je naprosto stejný. Letos i loni se v listopadu prodalo rovných šest desítek terénních pickupů. Celoroční navýšení činí stále vysokých 69,7 % (v září ještě +81,3 %), respektive 258 kusů. Své zákazníky jich našlo celkem 628 místo pouhých 370 loňských.

Amarok by teoreticky mohl v prosinci vedoucí Hilux ještě dohnat. Zatímco vedoucí Toyota skončila v tuto chvíli na 174 registracích (podíl 27,7 %), Volkswagen jich má o 22 méně (152, 24,2 %). Tři diamanty s označením L200 udržují bez problémů průběžný bronz (113, 18 %) a jako třetí a poslední překročily stovku. Nejblíže je Ranger díky megaúspěšnému září (89, 14,2 %). Následují Nissany a Isuzu, zbytek paběrkuje.

Zdroj: auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.