Projíždíte městem a počítáte minuty. Právě když už to vypadá, že snad přijedete včas, dojedete k přechodu pro chodce. Stojí před ním člověk, který chce zřejmě přecházet. Zastavíte? Jste-li žena a jedete-li v Praze, je pravděpodobnost navzdory zákonné povinnosti pouze jedna ku jedné. Právě řidičky z Prahy totiž dopadly nejhůře v aktuálním průzkumu ochoty dát přednost chodci před přechodem, který v červenci provedla společnost Goodyear Dunlop Tires Czech.
Průzkum Zebra probíhal v červnu a v červenci na různých frekventovaných přechodech ve třech městech – v Praze, Brně a Bratislavě. Na celkovém vzorku 1500 případů průzkumníci zaznamenávali četnost případů, kdy řidič nebo řidička dá přednost chodci nebo chodkyni, který/á se jednoznačně chystá použít označený přechod. Vyhodnocení přineslo několik překvapivých zjištění.
„Nejbezpečněji se podle výsledků výzkumu mohou cítit chodci v Brně, horší situace je v Praze as odstupem nejmenší ochotu dávat chodcům přednost naši výzkumníci zaznamenali v Bratislavě. Zdá se tedy, že Češi berou přednost chodců na přechodu o něco vážněji než Slováci. Situace však není uspokojivá ani v jedné z obou zemí: i v Brně zastavínavzdory zákonné povinnosti před přechodem jen něco málo přes dvě třetiny řidičů,“ řekl marketingový manažer Goodyear Dunlop Tires Czech pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Boris Tománek.
Výzkum podle něj odhalil i některé zajímavé kulturní odlišnosti. „V Brně i Bratislavě například dávají přednost stejně často řidiči i řidičky, zatímco v Praze by si měli chodci (a zejména chodkyně) dávat pozor na řidičky, které jsou významně méně ochotné před přechodem zastavit. Podíl žen-řidiček, které daly na přechodu přednost jiné ženě, byl dokonce s 44 procenty vůbec nejnižším naměřeným údajem. Slovenské řidičky dávají přednost mužům na přechodu dokonce výrazně častěji, zatímco v Brně je tomu přesně naopak. Tam ženy dávají ženám na přechodu přednost téměř v sedmdesáti procentech případů,“ doplnil Boris Tománek.
Zdroj:autoweb.cz