Rozšířená lidová moudrost doporučuje ponechávat při jízdě v klesání zařazený rychlostní stupeň, protože prý vstřikovací zařízení moderních motorů uzavře přívod paliva a okamžitá spotřeba klesne na nulu. „Ovšem ono ‚zdarma‘ vyřčené s okem na nulové hodnotě palubního počítače je velkým omylem," upozorňuje technický poradce Světa motorů Martin Vaculík.
Svět motorů provedl srovnávací měření, při kterém do testovacího Fordu Focus kombi s motorem EcoBoost 1,6 l (134 kW) nechal nainstalovat diferenční průtokoměr paliva. Ten je mnohem přesnější než palubní počítač. Vaculík potom několikrát jel po dálnici D1 z Prahy do Brna a zpět, přičemž úzkostlivě dbal na dosažení opakovatelného rychlostního průměru při střídání různých domněle úsporných technik jízdy v čele s vyřazováním.
Na základě změřených údajů sestavil Svět motorů překvapivé tipy pro úspornou jízdu, které jsou mnohdy v přímém rozporu s pravdami rozšířenými mezi českými řidiči.
Nová pravidla úsporné jízdy podle Světa motorů
1. Akcelerace – Nebojte se plynu
Kdo chce jezdit úsporně, obvykle zdržuje okolní provoz velmi laxní akcelerací. Přitom k rozjezdu vozidla na určitou rychlost je potřeba práce odpovídající hmotnosti vozidla a cílové rychlosti.
A je úplně jedno, zda ji vykonáte pomalu (malým výkonem) nebo rychle (velkým). Vyhněte se však příliš vysokým otáčkám, při nichž razantně rostou ztráty z tření a setrvačnosti pohyblivých komponent agregátu. Dnešní turbomotory mají dost výkonu ke svižnému zrychlení již ve spodní třetině otáček a řidiči je vytáčejí většinou zbytečně. Plynový pedál můžete stisknout důrazněji, ovšem ne až k podlaze. V tomto režimu se totiž řídicí jednotka snaží o maximální točivý moment na úkor účinnosti – u zážehových motorů používá například obohacení směsi.
2. Zpomalení či zastavení – Neplýtvejte energií
Když už musíte zastavit či zpomalit, snažte se využít maximum z kinetické energie k ujetí další vzdálenosti. Tedy daleko před cedulí Stop či omezením rychlosti vyřaďte na neutrál a plachtěte. Pokud potřebujete zastavit rychleji, brzděte motorem. Maříte sice energii, ale alespoň nespotřebováváte další na volnoběžný chod motoru. Brzdy používejte, jen když to situace v provozu vyžaduje.
3. Účinnost – Držte motor v nízkých otáčkách
Ve starých učebnicích pro řidiče najdete informaci, že nejnižší měrnou spotřebu a nejvyšší účinnost má motor obvykle v otáčkách maximálního točivého momentu. To však platí jen během plného zatížení. Při částečném bývá měrná spotřeba (a tedy i schopnost motoru měnit energii z paliva na mechanickou práci) přímo závislá na otáčkách. Čím jsou nižší, tím klesne i spotřeba. Jezděte proto v co nejnižších otáčkách na co nejvyšší převod, ale tak, aby agregát běžel plynule a nenamáhal zbytek hnacího řetězce vibracemi.
4. Na dálnici – Lepší je zrychlit než zpomalit
Defenzivně jezdící motorista v hustém agresivním a netolerantním provozu často řeší problém: v pravém pruhu jedou kamiony osmdesát, v levém služební passaty 160 km/h. Co dělat, když se zezadu blíží xenony a vpředu překáží nákladní souprava? Je lepší zabrzdit, nebo na to šlápnout a xenonům ujet? Rozhodně to druhé!
Akcelerace vás sice bude stát palivo, ale naberete kinetickou energii a můžete pak třeba pár set metrů plachtit na neutrál. Jestliže však zabrzdíte, pouze zmaříte kinetickou energii a palivo budete potřebovat jen k tomu, abyste vůbec obnovili původní tempo. Pokud jsou moderní motory schopné razantní akcelerace již z nízkých otáček, prudké zrychlení není takový hřích jako v dobách marného vytáčení kouřící Škody 105.
5. Klesání – Vyřazujte z kopce rychlost!
Při jízdě vozu z kopce se polohová energie mění na kinetickou, která nás i dole může ještě kus dovézt či pomoci zdolat následující stoupání. Snažte se proto v každém klesání nechat vozidlo jet tak rychle, jak samo na neutrál chce. Pokud potřebujete z důvodu bezpečnosti či rychlostního omezení zpomalit (vzácnou kinetickou energii prostě ztratit musíte), nejdřív brzděte motorem.
Okamžitá spotřeba klesne na nulu a snížíte opotřebení brzd, vyvarujete se také jejich přehřátí v dlouhých klesáních. Použití brzd bez zařazení rychlosti (na neutrál) nemá energetickou logiku – kinetickou energii beztak ztrácíte a další potřebujete k udržení agregátu v chodu. „Naměřené výsledky definitivně potvrdily, že vyřazováním lze ušetřit. Proti první jízdě jsme uspořili 1,2 litru, vyjádřeno finančně to v době testu (při ceně 36,20 Kč za litr Naturalu 95) znamenalo 43,44 Kč," upozorňuje Vaculík.
Zdroj: auto.cz