Kudy jet, pokud chcete co nejvíce ušetřit, a jakou cestou to bude nejrychlejší? Odpovědět na tyto otázky není lehké, proměnných je totiž skutečně hodně – zvláště pokud vyrazíte na sobotní střídání turnusů. Bude ucpaná dálnice D1, kde se zastaví Rakousko, jak si s náporem dovolenkářů poradí hrdlo ve Slovinsku, až se tam sjede většina cest? Do pokračování k moři pak také promluví tradiční kolony před chorvatskými mýtnicemi, které umějí při rušné sobotě nadělit i několikahodinovou časovou sekyru.
My jsme ještě před sezonou vyzkoušeli čtveřici tras, a na žádné z nich se nesetkali s výraznějšími problémy. Když Evropa „pojede“, naší jasnou jedničkou je slovinská dálnice. V rozpočtu na dovolenou, který zahrnuje i neméně tučné chorvatské mýto, se podle nás těch osm stovek nějak rozpustí a bezpečnost, rychlost i pohodlí by měly být jasnými prioritami.
Pokuty v Kč | Chorvatsko | Slovinsko | Rakousko | Maďarsko |
Překročení povolené rychlosti | 1080–54 000 | 1080–58 860 | 540–58 887 | 2580–25 800 |
Řízení pod vlivem alkoholu | 2520–54 000 | 8100–32 400 | 8100–159 300 | 1290–4300 |
Nezapnuté bezpečnostní pásy | 1800 | 3240 | 864–1944 | 2580 |
Použití mobilního telefonu při jízdě | 1800 | 3240 | 1350–1944 | 1290–2580 |
Nezastavení na červenou | 7200–18 000 | 8100 | 864–58 860 | 8600 |
Kurz: 1 kuna = 3,3 Kč, 1 euro = 27 Kč, 1000 forintů = 86 Kč |
Časem i cenou překvapila cesta přes Maďarsko. Když dojedete do Brna, máte z poloviny vyhráno. Na Bratislavu je cesta pohodová a z Györu už to také jde. Přestože pojedete značnou část trasy po okreskách, jejich kvalita ve většině případů překvapí.
Další dvě možnosti? Bývalá objížďka přes slovinské středozemí s otevřením posledního úseku dálnice výrazně ztratila na atraktivitě. Nejenže se budete muset komplikovaně vyhnout Ptuji, ale ještě se zde můžete pořádně zdržet. Chybějící most v centru způsobil dopravní kolaps a lépe pravděpodobně letos nebude.
Kudy jet, pokud chcete co nejvíce ušetřit, a jakou cestou to bude nejrychlejší? Odpovědět na tyto otázky není lehké, proměnných je totiž skutečně hodně – zvláště pokud vyrazíte na sobotní střídání turnusů. Bude ucpaná dálnice D1, kde se zastaví Rakousko, jak si s náporem dovolenkářů poradí hrdlo ve Slovinsku, až se tam sjede většina cest? Do pokračování k moři pak také promluví tradiční kolony před chorvatskými mýtnicemi, které umějí při rušné sobotě nadělit i několikahodinovou časovou sekyru.
My jsme ještě před sezonou vyzkoušeli čtveřici tras, a na žádné z nich se nesetkali s výraznějšími problémy. Když Evropa „pojede“, naší jasnou jedničkou je slovinská dálnice. V rozpočtu na dovolenou, který zahrnuje i neméně tučné chorvatské mýto, se podle nás těch osm stovek nějak rozpustí a bezpečnost, rychlost i pohodlí by měly být jasnými prioritami.
Pokuty v Kč | Chorvatsko | Slovinsko | Rakousko | Maďarsko |
Překročení povolené rychlosti | 1080–54 000 | 1080–58 860 | 540–58 887 | 2580–25 800 |
Řízení pod vlivem alkoholu | 2520–54 000 | 8100–32 400 | 8100–159 300 | 1290–4300 |
Nezapnuté bezpečnostní pásy | 1800 | 3240 | 864–1944 | 2580 |
Použití mobilního telefonu při jízdě | 1800 | 3240 | 1350–1944 | 1290–2580 |
Nezastavení na červenou | 7200–18 000 | 8100 | 864–58 860 | 8600 |
Kurz: 1 kuna = 3,3 Kč, 1 euro = 27 Kč, 1000 forintů = 86 Kč |
Časem i cenou překvapila cesta přes Maďarsko. Když dojedete do Brna, máte z poloviny vyhráno. Na Bratislavu je cesta pohodová a z Györu už to také jde. Přestože pojedete značnou část trasy po okreskách, jejich kvalita ve většině případů překvapí.
Další dvě možnosti? Bývalá objížďka přes slovinské středozemí s otevřením posledního úseku dálnice výrazně ztratila na atraktivitě. Nejenže se budete muset komplikovaně vyhnout Ptuji, ale ještě se zde můžete pořádně zdržet. Chybějící most v centru způsobil dopravní kolaps a lépe pravděpodobně letos nebude.
Dálniční známka Rakousko
I naši jižní sousedé nabízejí od začátku roku kromě klasické nalepovací viněty také elektronickou. Chválíme, že na adrese shop.asfinag.at/cs najdete všechny postupy v češtině. Jenže známku můžete pořídit nejdříve na období za 18 dní. Klepete si na čelo, co to je za pitomost? Dva týdny jsou lhůtou, kdy si můžete nákup po internetu rozmyslet, čtyři dny připadly na administrativní rezervu, kdy vám eventuálně vrátí peníze. Pro každého tento systém rozhodně nebude… Pokud však jste zvyklí plánovat věci dopředu, samotný nákup a zaplacení kartou už je velmi snadné a ani nevyžaduje registraci.
Mýto v Chorvatsku
V loňském roce si cestovatelé na chorvatské pobřeží pořádně připlatili. Zřizovatel tamních dálnic Hrvatske autoceste, který se potácí nad dluhovou propastí, totiž značně zdražil. Ceny se zvedly zhruba o pět procent. Dalších 10 % pak Chorvaté připočítávají mezi začátkem července a koncem září. Radost z toho nemáme. Aspoň že se pro letošní rok nic nezměnilo.
Ceny na jednotlivých úsecích v Kč | 2018 | 2018 v sezoně | Cena v Kč |
A1 ZÁHŘEB - SPLIT | |||
Zagreb (Lučko) – Rijeka | 70 | 77 | 270 |
Lučko - Zadar | 121 | 133 | 466 |
Lučko - Šibenik | 152 | 167 | 585 |
Lučko - Vrgorac | 223 | 245 | 859 |
Lučko - Čarapine | 232 | 255 | 893 |
A2 ZÁHŘEB – MACELJ | |||
Zaprešič – Trakoščan | 48 | 53 | 185 |
A3 ZÁHŘEB - BREGANA | |||
Zagreb - Bregana | 7 | 8 | 27 |
A3 ZÁHŘEB-ISTOK – LIPOVAC | |||
Ivanja Reka – Lipovac | 128 | 141 | 493 |
A4 ZÁHŘEB (SVETA HELENA) – GORICAN | |||
Sveta Helena – Gorican | 44 | 48 | 169 |
A6 ZÁHŘEB A1 - BOSILJEVO II - RIJEKA | |||
Bosiljevo – Rijeka | 40 | 44 | 154 |
A7 RIJEK A - RUPA (SLOVINSKÁ HRANICE) | |||
Rijeka - Rupa | 8 | 9 | 31 |
A11 ZÁHŘEB - SISAK | |||
Mraclin - Lekenik | 10 | 11 | 39 |
Kurz 1 kuna = 3,50 Kč |
Rozhovor se slovinským policistou: Udělejte si rezervu
Největší problémy při cestě k chorvatskému moři se tradičně tvoří ve Slovinsku. Na co se připravit, jsme se zeptali Mirana Šadla z policejní centrály v Mariboru.
Většina turistů volí pro cestu k moři trasu přes Slovinsko. Jelikož se zde staví dálnice a na hranicích dále probíhají kontroly, největší dopravní komplikace se tradičně tvoří právě tady.
Kde letos očekáváte největší problémy?
Nejsilnější nápor aut ve směru do Chorvatska tradičně bude na spojnici mezi Šentiljem a Gruškovci. Na konci minulého roku sice byl otevřen nový úsek dálnice A4, který ji prodloužil o sedm kilometrů, zbytek k hranici je ale stále v konstrukci. Auta tam budou po celou sezonu projíždět jedním pásem budoucí dálnice. Právě v této oblasti očekáváme především v průběhu sobot největší dopravní komplikace.
A co druhá cesta přes Trate, Lenart a Ptuj na chorvatskou hranici, kudy jezdí lidé bez známky?
Především o víkendech zde zaznamenáváme nárůst dopravy už od začátku května. Cesta je proti dálnici mnohem náročnější. Vede obydlenými vesnicemi, nechybí zde řada nepřehledných křižovatek… Řidiči objíždějící dálnici směrem na hranici Gruškovje po silnicích nižších tříd bloudí. Navíc jejich neaktualizované přístroje je často navedou na místa, kde už je nově postavená dálnice.
Za to jistě hrozí pokuta, jaké další přestupky ale páchají řidiči jedoucí na jih?
My se zaměřujeme především na ty, ze kterých nejčastěji pramení nehody. Na mysli mám překračování rychlosti, jízdu v protisměru, nevhodné předjíždění, nedodržování bezpečné vzdálenosti, výjimečné bohužel není ani agresivní chování v kolonách. Narůstá také počet řidičů, kteří při dlouhých cestách nedělají dostatečné přestávky a pak se dostanou do potíží. Vždyť řízení vyžaduje plnou pozornost bez ohledu na to, kudy jedu. Snad nemusím dodávat, že v případě únavy je nutné ihned zastavit. Cílem každého z nás by přece mělo být dojet bezpečně domů.
V minulých letech se na hranicích s Chorvatskem tvořily i několikahodinové fronty. Co v takovém případě řidičům doporučujete?
Vždy je nutné mít dopředu naplánované alternativní trasy – třeba přes jiný přechod než ten na hlavní. Hranici lze překročit třeba v Središče ob Dravi, Zavrči, Rogatci. V případě dopravních komplikací a cesty přes Gruškovje doporučujeme držet se dálnice. Nemusí být možné najet přes rozestavěnou silnici. Může se také stát, že policie bude dopravu odklánět. V takovém případě prosíme všechny účastníky, aby zachovali klid a chovali se tolerantně k ostatním účastníkům provozu.
Zdroj: auto.cz