Situace nemilá ne téměř vždy, ale vždy. Cyklista je z povahy svého „nulového krytí“ vždy tím nejvíce ohroženým účastníkem jakékoli dopravní nehody, snad s výjimkou srážky cyklisty s chodcem, kdy je jedinkrát v „silnější“ pozici. Ve všech ostatních případech jsme to my, „pumpičkáři“, kdo vyjdeme z každého karambolu jako ti nejvíce potlučení. A pokud vyjdeme jen jako potlučení, je to ještě výhra. Desatero, co dělat při havárii cyklistů a při „nálezu“ cyklisty přinášíme právě teď.
Důležité vteřiny, ve kterých jde o život
Záchrana lidského života a zdraví by měla být pro všechny řidiče nejvyšší prioritou. Pokud tedy my sami srazíme cyklistu, nebo k sraženému (na silnici, v příkopě) ležícímu cyklistovi přijedeme, postupujeme rychle a efektivně tak, aby naše pomoc byla co nejúčinnější. Je dobré si zapamatovat několik základních bodů a postupů, které se nám ve stresu budou významně hodit. A není nic špatného na tom, si tyto body např. ofotit do mobilu. Tady jsou:
První pomoc – cyklista je v bezvědomí, nereaguje, nedýchá:
- Zajistěte vozidlo proti pohybu, nasaďte si reflexní vestu, pokud to vyžaduje provoz, označte místo trojúhelníkem minimálně 50m od vozidla.
- Jako první zjistěte, zda-li je cyklista při vědomí, jestli dýchá, krvácí (a kde) a jestli reaguje. Pokud nereaguje, nebo se vám zranění na první pohled jeví vážná, volejte obratem 112/155. Popište situaci, místo. Můžete využít „navádění“ ze stran operátorů tísňových linek.
- Pokud cyklista nedýchá, nereaguje nebo dýchá slabě: Položte jej na rovnou a tvrdou podložku, pokud zvolíte silnici, dbejte maximální opatrnosti stran provozu. U dospělého oživujte 30 stlačeními hrudníku do 5-6 cm hloubky, obě dlaně přitom jsou přibližně na středu hrudní kosti.
- Využijte celou váhu svého těla, promáčknutí do 5-6 cm není nic lehkého, silou pouze z rukou se rychle unavíte. Následují dva silné vdechy a opět 30x stlačení.
- Postup opakujte do příjezdu záchranné služby v rytmu přibližně 100 stlačení za minutu.
První pomoc – cyklista je při vědomí, reaguje, dýchá:
- Udržujte kontakt s cyklistou, mluvte klidně, pokud je potřeba „probrat“, můžete na chvíli zvednout hlas pro navázání hovoru.
- Podívejte se na přilbu, pokud jí cyklista má, zkontrolujte poškození a upevnění. Nehýbejte hlavou! Dodržujte maximální opatrnost při manipulaci v oblasti krční páteře/hlavy.
- Pokud z vyšetření v bodu 2) máte podezření, že cyklista má zranění krku nebo páteře, dále s ním již nehýbejte!
- Pokud můžete, kontrolujte další části těla, zřítelnice očí, hrudník a břicho, končetiny, rány, krvácení.
- Kontrola páteře a zad: při podezření na úraz páteře zkuste reakci a dotek u končetin, nechte si stisknout ruku, tlačit nohama proti své ruce.
První pomoc – masivní krvácení z vnější rány
- Zjistěte přesně místo, odkud krev vytéká
- Zatlačte prstem (několika prsty) ránu tak, aby krvácení přestalo.
- Pokud je to možné (horní končetiny), zvedněte je nad úroveň srdce
- Kontrolujte životní funkce, komunikujte, vyčkejte na příjezd záchranářů
- Škrtidlo se pro zastavení krvácení již nepoužívá!
První pomoc – cyklista je v šoku
- Pokud to je možné, podložte cyklistovi dolní končetiny do výše zhruba 30 cm (pokud je postižení hrudníku, srdeční/dýchací obtíže nebo je cyklista v bezvědomí toto se neprovádí!)
- Pravidlo 5T: Ticho/Teplo/Tišení bolesti/Tekutiny (nedávejte pít, pouze svlažte rty) a Transport.
- Sledujte neustále stav zraněného, kontrolujte dech i tep.
- V případě zhoršení stavu (usínání, upadání do bezvědomí) odstraňte podložku nohou a snažte se zraněného dostat zpět ke komunikaci a spolupráci.
- V případě nutnosti zahajte resuscitaci.