Mikroškrábance vzniklé drhnutím kartáči v automatické myčce jsou dostatečně prokázány. Ostatně i my jsme před dvěma lety porovnávali lak podobně starých fordů po udržování ručně vs. v myčce. Rozdíly byly vidět na první pohled.
Pokud svoje auto necháváte drhnout kartáči jednou za měsíc, během šesti let ztratí lak na tloušťce až tři a půl mikronu. Na první pohled je to zjevné ztrátou lesku. Mohou za to nejen ostré štětiny, ale i nedostatečné předmytí tlakovou vodou. V takových případech ale budete asi jen obtížně uplatňovat své nároky na poškození laku.
A jak se bohužel ukazuje, je to složité i v situacích, kdy nejde o pouhé škrábanečky a příčina škody v myčce je na první pohled očividná. Čerpací stanice jsou přitom pojištěny na případné škody. „Každý případ posuzujeme individuálně a naším cílem je, aby zákazník dostal náhradu škody co nejrychleji. Proto ji vyplácíme z vlastních zdrojů i bez součinnosti pojišťovny,“ sdělili nám z Molu. Také Benzina avizuje rychlé vyřešení k oboustranné sokojenosti.
Jak ale ukazují naše dva příklady, čerpací stanice si v praxi dobře uvědomují, že je pro motoristy složité dokázat svoje tvrzení. A většina z nich do otevřeného sporu nepůjde. A na tom často reklamace končí. Poslední možností pro otrlé tak je pouze mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci, nebo rovnou obrácení se na soud.
Nárok na náhradu škody se promlčuje až za deset let od jejího vzniku, lze ho tedy uplatnit i dodatečně. Jako důkaz může posloužit fotodokumentace, popřípadě znalecký posudek. Zkrátka platí, že kdo má rád svoje auto, myje ho sám ručně.
Případ prasklého okna: Došla síla dál se přít!
Neblahou zkušenost s myčkou má naše čtenářka Veronika ze Zlínska. Před třemi měsíci ji návštěva jedné provozovny v okolí vyšla na devět tisíc korun. „Při mytí vozu začalo praskat čelní sklo v oblasti uchycení vnitřního zrcátka,“ zlobí se Veronika. Zrcátko se vylomilo a sklo úplně zničilo. Cena opravy – 9000 Kč. Uplatnila tedy reklamaci a čekala na odpověď manažerky čerpací pumpy. Místo toho ale dostala e-mail, že na kamerových záznamech není poškození vidět a stanice tak škodu neproplatí. „Podle kamerového záznamu není patrný silný náraz vysoušečem, jak bylo popsáno. Vše bylo hned projednáváno přímo se servisem mycí linky, který jednoznačně vyloučil poškození zpětného zrcátka s dešťovým senzorem uvnitř vozidla mycí linkou,“ napsala manažerka myčky. Motoristka se nehodlala vzdát tak lacino a předala případ České obchodní inspekci a svému právnímu zástupci. Ani tam ji ale odpověď nepotěšila. „Nejedná se o reklamaci, ale o náhradu škody. Kdo provozuje závod nebo jiné zařízení sloužící k výdělečné činnosti, nahradí škodu vzniklou z provozu, ať již byla způsobena vlastní provozní činností, věcí při ní použitou, nebo vlivem činnosti na okolí,“ napsali jí z České obchodní inspekce s tím, že pro úspěšné domožení se náhrady škody musí být schopna vše prokázat. Jenže to už učinila a nepochodila.
Právník proto navrhl soudní spor, ale rovnou s dovětkem ztráty spousty času, peněz, a zejména výsledkem, že by pravděpodobně výše vysouzené částky nepokryla ani náklady na soud. „Sklo už je na autě opravené a na soudní tahanice nemám dost času. Nenavštěvujeme dál pobočky tohoto podniku. Za mě osobně příště už jedině hadr, kýbl s vodou a pěkně postaru ručně,“ končí řidička.
Škrábance hned napoprvé: Když šetrné kartáče škrábou
Špatnou zkušenost má i další z našich čtenářů z Prahy. K poškození laku totiž došlo hned při první návštěvě provozovny. „Do automatických myček vůbec nejezdím, ale nalákala mě reklama na šetrné kartáče. Čekal jsem měkké pěnové, a ony tam byly klasické staré. A černá metalíza na rok starém voze je celá poškrábaná,“ zlobí se čtenář Adam.
Poškození na místě řešil a myčka tradičně vinu odmítá. „Vymlouvají se, že škrábance nejsou lineární, ale kruhovité, takže to prý nemůže být způsobeno jejich kartáči. Auto nikdy předtím nebylo v kartáčové myčce, tehdy mu bylo sedm měsíců a vždy bylo myto ručně a bezkontaktně. Vzhledem k reklamě „šetrné kartáče” jsem si myčku koupil, protože jsem pospíchal a potřeboval jsem mít čisté auto,“ zlobí se dnes motorista a zvažuje podnět k prošetření reklamy na šetrné kartáče, která je podle něj klamavá.
Případ našeho čtenáře jsme předali k posouzení právníkovi Lukáši Zelenému z dTestu. „Provozem myčky byla způsobena škoda na vozidle v podobě škrábanců v laku, což je obzvláště peprné v kombinaci s tím, že myčka slibovala šetrné kartáče,“ soudí právník a radí žádat opravu laku na náklady automyčky, anebo fi nanční kompenzaci. Ideální je podle něj uplatnit právo na náhradu škody písemně.
Jenže společnost stále škodu neuznává, a tak nezbývá než nárok podložit znaleckým posudkem, který určí mechanismus vzniku poškození a vyčíslí přesnou výši škody. To pochopitelně znamená pro poškozeného další náklady navíc. A stejně jako v předchozích případech na to automyčka spoléhá. Případ se tak ještě řeší.
Jak v myčce nenaletět!
Nejděte pouze po ceně, hledejte moderní provozovny s měkkými kartáči označovanými jako carlite, softech nebo gentle touch
Už čistota provozovny může napovědět, jak se provozovatel stará o čištění vody a servis myčky
Požadujte kvalitní tlakové předmytí, nejvíc škrábanců se tvoří zpočátku, když kartáče dřou lak nasucho
Investujte spíše víc času do bezkontaktního mytí tlakovou vodou
Nové auto nemýt!
Čerstvé laky jsou náchylnější k poškrábání, takže výrobci obvykle v návodu nedoporučují po dobu prvních tří čtyř týdnů od výroby lak vůbec umývat. Ale není prý rozdíl mezi současnými vodou ředitelnými laky a dříve používanými syntetickými.
Autor: Petr Slováček
Zdroj: auto.cz