Co řidiči zanedbávají před cestou na dovolenou?

Plno lidí nevěnuje pozornost přípravě auta před dlouhou cestou na dovolenou. Všímejte si i zdánlivých detailů a předejděte tak nepříjemným problémům.

Blíží se prázdniny a miliony Čechů opět vyrazí svým autem na dovolenou, nejčastěji k moři do jižních destinací jako je Chorvatsko a Itálie. Bohužel velká část rodin nevěnuje dost času předcestovní připravě nejen posádky, ale především auta. Dochází pak ke zbytečným stresovým situacím, poruchám a nehodám, kterým lze přitom celkem snadno a hlavně levně předcházet. Zjistěte tedy, na co se před odjezdem na dovolenou zaměřit.

"Až 70 % motoristů vyráží na cestu s podhuštěnými pneumatikami," říká k častému prohřešku Igor Sirota, mluvčí automotoklubu ÚAMK. Opomínání kontroly tlaku v pneumatikách je vůbec dlouhodobým problémem, ale nejvíce se to projeví právě při cestě na dovolenou. "Podhuštěná pneumatika zhoršuje ovladatelnost auta, zvyšuje spotřebu paliva a podle statistik patří mezi druhou až třetí najčastější příčinu nehody při cestách na dovolenou," doplňuje Sirota. Rychle se otáčející měkká pneumatika se na dálnici, navíc u plně naloženého auta, přehřívá a velmi rychle opotřebovává. K snadnému proražení nebo úplné destrukci pneumatiky pak není daleko.

Zkontrolujte správný tlak v jednotlivých kolech a především se řiďte doporučením výrobce. Nezapomeňte, že pojedete naloženi, takže budete muset kola nafouknout na větší tlak než obvykle. Doporučené hustění najdete zpravidla na samolepce umístěné na sloupku u dveří řidiče, v zavazadlovém prostoru nebo na víčku nádrže. Samozřejmě je dobré se podívat i do návodu k obsluze. Zkontrolujte i tlak v náhradním kole a dofoukněte jej raději více.

Cesta přes alpské průsmyky s naloženým autem je extrémně náročná na brzdovou soustavu – jak na samotné třecí elementy, tak i na brzdovou kapalinu. Pokud jste brzdy déle než rok nekontrolovali, navštivte servis a nechte vše prověřit. Možná bude potřeba u starších aut odvzdušnit celou brzdovou soustavu a nebude od věci rovnou vyměnit brzdovou kapalinu za odolnější a hlavně čerstvou. Nechte si seřídit i ruční parkovací brzdu.

"Před jízdou zkontrolujte hladinu motorového oleje a také stav chladící i brdové kapaliny," radí Igor Sirota z ÚAMK. Pokud víte, že vaše auto "žere" olej, kalkulujte s větší zátěží auta a tudíž i vyšší spotřebou oleje, která klidně může dosáhnout na jeden litr na 1000 km nebo i větší. Proto si přibalte minimálně jednu litrovku odpovídajícího motorového oleje výrobcem schválené specifikace. Jakmile ho během cesty vypotřebujete, ihned při nejbližší příležitosti dokupte další.

Také si s sebou vezměte zásobu destilované vody, která se může hodit – ať už do ostřikovačů nebo především do chladiče. "V náročných klimatických podmínkách jihoevropských zemí se může chladicí kapalina odpařovat rychleji, než jsou čeští motoristé zvyklí," doplňuje k tomu Sirota.

Mohou se vám hodit i náhradní žárovky a počítáme za samozřejmé, že máte v autě vedle platné lékárničky i výstražný trojúhelník a minimálně jednu reflexní vestu, která je již ve většině Evropy povinná. Máte také v kufru hever, šroubovák, kombinačky a pracovní rukavice? Jsou to možná zbytečnosti, ale všechno můžete například při výměně kola potřebovat.

Nevyplácí se vyjet jen tak nazdařbůh s tím, že zadáte cílovou destinaci jednoduše do navigace. Dobře si pomocí internetových aplikací (například na googlu) naplánujte trasu a informujte se o případných uzavírkách či možných kolonách na trase. Také dopředu počítejte s pravidelnými zastávkami. "Motoristé zanedbávají pravidelné přestávky alespoň po dvou hodinách a přetěžují se," varuje Sirota z ÚAMK. Podle něj také hlavně řidiči zapomínají na pitný režim a paradoxně ještě více si na dlouhých cestách škodí nadměrnou konzumací kávy, která organismus odvodňuje. Doporučuje vzít si s sebou aspoň dvě velké láhve pokud možno neslazené a neperlivé vody.

Počítejte také s vyšší spotřebou paliva, zvláště když pojedete celou cestu s klimatizací, střešním nosičem a plně naloženým autem. Místo obvyklých například 8 litrů na 100 km klidně pojedete třeba za 10 l/100.

Také odhadněte, v kolik hodin kam dorazíte, protože se může stát, že například v nočních hodinách budou mít některé čerpací stanice v zahraničí zavřeno. Při každé příležitosti proto doplňte preventivně palivo. Pozor, v některých zemích je omezena možnost vozit v autě kanystr (například do Francie i Rakouska smíte přivézt maximálně 10 litrů paliva v náhradním kanystru).

Při několikahodinové cestě musíte najít dostatek zábavy především pro děti. Pokud nemáte v autě zabudovaný DVD systém, umožněte jim pravidelné rozptýlení pomocí častějších zastávek na zajímavých místech. Ale to už musíte vědět sami, co vaše ratolesti baví...

Na stránkách automotoklubu ÚAMK se informujte o aktuálních změnách v předpisech cílové destinace a země, kterou budete projíždět. Doporučujeme raději netelefonovat za jízdy, vyvarovat se alkoholu (i když může být někde tolerován) a raději celý den svítit.

Může se samozřejmě stát, že dojde k nejhoršímu a vy uvíznete uprostřed noci v cizích končinách – ať už vlivem poruchy, nehody nebo kvůli něčemu jinému. Ačkoli se dá počítat, že bude přes den v jižních evropských státech vedro k padnutí, v noci a nad ránem je v Alpách chladno, proto můžete upotřebit teplé oblečení nebo deku. Když čekáte na odtah, může se to protáhnout i na několik hodin.

Informujte se u své pojišťovny, jak dalece sahá vaše pojistné krytí, zejména co se týče asistence a hrazení nákladů v zahraničí. Nechte si přesně sepsat "návod", jak postupovat v případě nehody nebo poruchy. Ačkoli se to může zdát jednoduché, ve stresu z problému a v cizí zemi se nebudete umět ani podepsat. Sepište si také důležitá telefonní čísla země, kterými budete projíždět. Obvykle byste si pak měli vystačit s lámanou angličtinou nebo němčinou.

Zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.