Ještě minimálně rok potrvá, než se na silnicích dočkáme intenzivnějších kontrol technického stavu vozidel. Vyplývá to z prohlášení ministra dopravy Martina Kupky, který oznámil od 1. července 2025 vznik nové Inspekce silniční dopravy (INSID), která začne obratem provádět kontroly nejen vozidel, ale i postupů na STK jako takových. Tato inspekce získá pravomoce na to, aby zastavila vůz, ukládala pokuty na místě a také zabránila řidičům v další jízdě.
Zakročí nová inspekce
Vznik inspekce s většími pravomocemi je jasnou reakcí na neudržitelnou situaci na tuzemských silnicích a především praktiky na STK, kde podle dosavadních kontrol dochází k jasnému porušování zákona a úplatkům. „V loňském roce jsme realizovali 263 kontrol, zjistili jsme bezmála 70 procent nevyhovujících vozidel z hlediska emisních limitů. V letošním roce právě na základě této dohody byla činnost zintenzivněna,“ popisuje dosavadní zkušenost první náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch.
Dosavadní zkušenost policistů je mírně řečeno děsivá. Do konce července došlo ke kontrole 363 vozidel a 77 procent z nich bylo v nevyhovujícím stavu. Většinou jde o dodávky. Mezi květnem a říjnem letošního roku dojde podle Lercha ke 42 akcím, jež se zaměří právě na kontrolu emisí. Každý měsíc se provádí okolo sedmi akcí, v nichž se vytipují vozidla s potenciální závadou. Obvykle jde o výfukový systém.
Pokuty, kauce i odebrání řidičáku
„Jedná se o razantní opatření, která povedou k tomu, že chyby, které se v současné době dějí a které v některých případech nepochybně znamenají podvody na stanicích měření emisí (SME), v následujícím roce změníme,“ řekl Kupka. Podle ministra získá inspekce moderní vybavení, jež odhalí zařízení mimo jiné regulující příměsi do paliva. Inspekce navíc získá možnost odebírat doklady či SPZ a vybírat kromě pokut kauce. Ty se v nákladní dopravě mimochodem zvýší na dvojnásobek, tj. 200 000 korun.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky je aktuálně v Česku aktivních 393 veřejných a 11 neveřejných STK a 1034 stanic měření emisí. Právě SME jsou velkým kamenem úrazu. Loni došlo ke kontrole pěti SME a deseti STK a výsledkem byla zastavená činnost dvou SME. Letos došlo rovněž k zastavení činnosti dvou SME po kontrole tří těchto stanic a čtyřech STK.
Vytipují se problematické stanice
Záměr ministerstva dopravy podporuje Asociace STK. „Na STK měříme jen přibližně pět procent z celkového počtu měření emisí. A zejména v SME je potřeba řešit pochybná měření. Protože pokud emisní technik v nějaké garáži dokáže změřit stovku aut za hodinu, je tam zjevně problém,“ popsal realitu předseda Asociace STK Luděk Šíp. Stát neustále sbírá data a vytipovává potenciální podvodné stanice. „Vyhodnocujeme všechna data systému ISTP (Informační systém technických prohlídek), který shromažďuje údaje z jednotlivých měřicích stanic,“ dodal Kupka.
Autor: Petr Semecký
Zdroj: autoweb.cz