Chystané zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta nabídne vedle celoroční asi i týdenní a měsíční známku. Podle magazínu Der Spiegel to předpokládá nový německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Kromě toho chce zavést slevu pro auta s menším obsahem motoru a také pro auta, která jsou vstřícná k životnímu prostředí.
Zavedení mýtného si za svou prioritu stanovili bavorští křesťanští socialisté (CSU), kteří chtějí, aby na německé autostrády přispívali i řidiči ze zahraničí. Mýto se ale nemá nijak finančně dotknout majitelů aut registrovaných v Německu, což bude podle kritiků odporovat unijnímu právu, které diskriminaci na základě cizí státní příslušnosti zakazuje.
Dobrindt předpokládá, že roční dálniční známka by v Německu mohla stát zhruba 100 eur (2750 Kč) a že německým řidičům by se kompenzovala snížením například daně z osobního vozidla.
To ale zřejmě bude v mnoha případech komplikované, protože mnozí řidiči nových moderních vozů platí na dani méně než zmíněných 100 eur. Například daň za vůz Volkswagen Polo v nejnižší motorové variantě stojí podle Der Spiegelu asi 60 eur. Tento problém by tak Dobrindt mohl vyřešit zamýšleným plánem, který kombinuje snížení daně z motorového vozidla a slevu na mýtném.
Otázkou jsou také elektromobily, jejichž vlastníci v současné době daň za auto neplatí. Plánuje se, že taková auta by byla zcela osvobozena i od dálničních poplatků.
Příslušný zákon chce Dobrindt předložit už letos. Z CSU se nicméně ozývají hlasy, že řidiči osobních aut na německých dálnicích kvůli právním i praktickým problémům začnou platit nejdříve v roce 2016.
Zdroj: auto.cz