Ke standardní dvouleté záruce na automobil nemálo tuzemských importérů přidává bezplatně prodlouženou záruku – na tři, pět nebo dokonce sedm let. Na první pohled to vypadá lákavě, jak ovšem ukazuje studie poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika, ne vždy se to finančně vyplatí.
PwC zkoumala provozní náklady u nejprodávanějších automobilů celkem v šesti segmentech. Do celkových výdajů za čtyři roky a 60 tisíc najetých kilometrů se nepočítaly náklady na pohonné hmoty, nezkoumala se ani zůstatková hodnota či spolehlivost automobilu. Naopak vypočtená data obsahují peněžní vyjádření všech výrobcem předepsaných servisních prohlídek (najdete je rozepsané v servisní knížce) a výměnu běžných opotřebitelných součástí (přední brzdové destičky, stěrače).
„Zákazník by se při nákupu nového vozu neměl soustředit pouze na pořizovací cenu, ale informovat se také o očekávaných dalších nákladech spojených například se servisem vozu,“ uvedl pro Novinky.cz Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC ČR. „V rámci jednotlivých tříd se mohou rozdíly v nákladech na povinné servisní úkony výrazně lišit, běžně o desítky procent. Značně se bohužel liší i dostupnost a jasnost informací u jednotlivých značek a dealerů,“ dodal Malý.
Nejdražší opravy ve Středních Čechách
Do statistik se vždy počítala nejnižší cena daného originálního dílu a celorepublikový průměr servisních prací. Hodina práce v autorizovaném servisu je sice výrobcem doporučena, není ale povinná, takže ceny za opravu vozidla se po celé republice liší. Z průzkumu také vyplynulo, že nejdražší opravy v rámci všech šesti zkoumaných segmentů jsou ve Středních Čechách.
PwC v rámci tříměsíčního šetření oslovila 265 servisů po celé republice a díky 700 dotazům a stovkám e-mailů shromáždila na pět tisíc cenových údajů, aktuálních k letošnímu září.
Zatímco mezi SUV byly rozdíly největší, v případě třídy mini a malých automobilů nejsou odlišnosti tak velké. Mezi mini auty zvítězila Kia Picanto (21 089 korun za 4 roky), následovaná Škodou Citigo. Nejhůře v této kategorii dopadla Toyota Aygo (26 656 korun).
Mezi malými auty zvítězilo VW Polo (19 714 korun), těsně následované Škodou Fabia. Nejhoršího výsledku dosáhl Hyundai s modelem i20 (29 777 korun). Vzhledem k nutnosti většího počtu servisních prohlídek zaplatí jen na nich vlastních i20 za čtyři roky 22 tisíc korun, majitel pola nebo fabie musí z peněženky vyndat polovinu.
Je nutné započítat i pořizovací cenu
V nižší střední třídě z porovnávané sedmičky automobilů zvítězila Škoda Rapid, kterou lze do této třídy zařadit pouze s přihmouřením obou očí. Druhá byla octavia s – a to je překvapivé – podobnými servisními náklady jako menší rapid. Nejhůře dopadnul Peugeot 308, který má proti srovnatelnému rapidu předepsané každoroční prohlídky, škodovka má za stejné období jen dvě. Kvůli tomu se servisní náklady vyšplhaly do neskutečné výše – 34 082 je částka, na kterou jsou zvyklí spíše majitelé o třídu větších automobilů.
Cenový rozdíl čtyřletého servisu mezi Octávií 1.2 TSI a Hyudai i30 1.4 MPI o podobném výkonu činí přesně 6866 korun. To vyděleno ročním provozem dává částku 1716 korun. Jedním dechem ale musíme dodat, že ve výbavě Trikolor vyjde popisovaný Hyundai o 101 tisíc korun levněji než Octavia ve výbavě Ambition.
Zdroj: novinky.cz