Výzkumu se zúčastnilo 50 tisíc dětí, přičemž 40,3 procenta z dětí s lepší schopností na úrovni čtení mělo vyšší stupeň duševního zdraví, než 13,1 procenta dětí s nižší schopností. Mají tedy větší problémy se stresovými situacemi.
"Dnešní děti a mladiství čelí mnoha tlakům jak ve škole, tak i doma a ve společenském životě. Je nezbytné, abychom jim pomohli vyvinout si určitou odolnost, kterou potřebují na to, aby se vyrovnali s různými životními výzvami. Náš nejnovější výzkum ukazuje, že potěšení ze čtení a psaní může být pro zdraví nesmírně přínosné," uvedl Jonathan Douglas, ředitel NLT. "Navíc dokonce víme, že láska ke čtení a psaní pomáhá dětem ve škole nejen v rozkvětu, ale také hraje zásadní roli v tom, aby mohly vést šťastný a zdravý život."
Výzkum také ukázal, že zhruba čtvrtina dětí neví, jak se vyrovnat se stresem a pětina je dokonce ve svém životě nešťastná. Rozdíly se našly také v rovině demografické. Zatímco obyvatelé Londýna, severovýchodu a středozápadu Anglie vykazovali vyšší známky duševního zdraví, tak u dětí z oblastí jihozápadu a Yorkshire (na severu) tomu bylo opačně.
Čtení lékem na stres
"Utéct k dobrému knižnímu příběhu není jen skvělým způsobem, jak se vypořádat se stresem, ale může být také pro děti fantastickou příležitostí pro prozkoumání a pochopení složitých pocitů, což může vést k tomu, že se pak budou cítit méně osamělí," tvrdí Catherine Rocheová, ředitelka Place2Be, organizace zaměřené na dětské duševní zdraví.
"Je jedno, jestli máte vztah k Harrymu Potterovi nebo Hulkovi. Pokud chcete pomoci dětem vybudovat si lepší odolnost pro vypořádávání se s životními výzvami, tak je dobrý začátek povzbuzovat je ke čtení a psaní," doplnila ředitelka.
Paul Whiteman, šéf národní asociace ředitelů škol, k tomu dodal: "Pro školy a rodiny existuje více důležitých úkolů, než že jen naučí děti číst. Je to klíč k odemknutí dveří do světa mnoha různých příležitostí, informací a dokonce i dobrodružství. Naučit se číst je samozřejmě naprosto esenciální, ale k naučení je toho mnohem více, než jen jednoduše dekódovat symboly na stránce. Chceme, aby děti neuměly pouze číst, ale aby chtěly číst a samy si tuto aktivitu během svého volného času vybíraly."
Zdroj: týden.cz