Dominance naftových motorů skončí před koncem této dekády

Dominance vznětových motorů by mohla upadnout ještě před koncem této dekády. Důvodem jsou vzrůstající náklady kvůli splnění emisních norem.

 

Informace plyne z předpokladů předních automobilových inženýrů. Přísnější emisní limity, kterými na výrobce aut čím dál častěji tlačí Evropská unie, si vyžádají vyšší investice do vývoje nových vznětových motorů. V důsledku toho budou naftové vozy dražší a předpokládá se i navýšení cen nafty.

Aktuálním problémem je vyhovění normám Euro 6.1 a Euro 6.2. Je přitom prokazatelně levnější, aby nové předpisy splnily benzinové motory, které jsou podle odborníků v současnosti zhruba tři roky za vývojovými postupy naftových motorů. Vzhledem k tomu, že se průměrná spotřeba dnešních agregátů v podstatě rovná bez ohledu na to, jaké palivo spalují, poroste obliba právě zážehových (výrobně levnějších) jednotek.

 Joe Bakaj, vedoucí vývoje evropské divize Fordu, očekává, že vedle vyšších nákladů na vývoj a výrobu (tedy i vyšší ceny dieselových aut) další vývoj ovlivní kapacita rafinérií. Kvůli nim by se v budoucnu mohla zvýšit cena nafty, vedlejšího produktu při výrobě benzinu. Problémem totiž je, že se z Evropy vyváží velké množství benzinu do USA, kde je zase poptávka po naftových motorech výrazně nižší. Podobně je na tom i Japonsko, Rusko nebo Brazílie.

Nebude se však jednat o žádné skokové změny. Z celkového počtu prodaných vozů v Evropě náleží 55 % těm s naftovými motory. Ve Velké Británii je poměr vyrovnaný, 70% podíl ve prospěch vznětových jednotek připadá Francii a Španělsku. S ohledem na tyto skutečnosti se očekává předpokládaný obrat až na konci této dekády.

Zdroj:auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.