Zákon o silničním provozu říká, že každé vozidlo provozované na veřejné komunikaci musí mít sjednané pojištění odpovědnosti. Lidově povinné ručení. V praxi se proto doporučuje každému, kdo si koupí ojeté auto, ať už v bazaru nebo od soukromníka, aby si povinné ručení sjednal co možná nejdříve. Nejlépe hned ten den. „Datem uvedeným v kupní smlouvě se stáváte vlastníkem vozidla. K tomuto dni máte povinnost zajistit, aby mělo toto provozované vozidlo sjednané povinné ručení,“ říká Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů (ČKP). „Motoristům však rozhodně nedoporučujeme, aby měli paralelně sjednané dvojí povinné ručení. Je však třeba zajistit, aby nebylo provozované vozidlo bez zákonného pojištění ani jeden den,“ dodává Povr.
V praxi se tak kupující vozidla domluví s prodávajícím, že sjednané povinné ručení ještě nějakou dobu nezruší. Tato lhůta má stačit k tomu, aby si nový vlastník sjednal vlastní zákonné pojištění. „Pokud prodávající tuto domluvu poruší, vznikne nepojištěné období, za které nese odpovědnost kupující,“ dodává Povr.
Prodávající chce přirozeně zrušit povinné ručení co možná nejdříve, jelikož nemá žádný důvod platit za vozidlo, které už nevlastní. Navíc pokud by kupující způsobil dopravní nehodu, hradila by se z povinného ručení prodávajícího, jenž by samozřejmě přišel o bonus.
Ochranná lhůta neexistuje
Někteří kupující ojetin se často mylně domnívají, že existuje jakási ochranná lhůta. Ta by měla motoristu chránit v době pojišťovacího „vakua“, kdy prodávající povinné ručení zruší a nový vlastník si jej ještě nesjedná. „Žádná ochranná lhůta v tomto případě neexistuje,“ varuje však Povr. Pokud vlastníkovi vozidla vznikne nepojištěné období, pak ČKP bude za každý takový den vyžadovat zaplacení příspěvku do takzvaného garančního fondu. A to i kdyby byl nepojištěný den třeba pouze jeden. Z fondu jsou následně kryty škody způsobené nepojištěnými vozidly. V případě osobních aut to činí 50 nebo 70 korun za každý započatý den plus náklady na uplatnění. Pod tím si lze představit jakýsi manipulační poplatek za napsání výzvy k zplacení a samozřejmě poštovné. Jeho minimální výše je 180 korun, které se připočtou k příspěvku do garančního fondu.
Mít sjednané povinné ručení už před převodem vozidla ale potřebujete ještě z jednoho důvodu. „Z hlediska přepisu vozidla vyplývá pro žadatele o registraci povinnost přiložit k žádosti kromě ostatních dokladů také doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, takzvanou zelenou kartu,“ říká Petr Mareček z pražského magistrátu. Bez sjednaného povinného ručení úřad vozidlo nepřepíše. Registračním místům nepřísluší zkoumat, zda bylo povinné ručení zaplaceno, či nikoliv. To je věcí pojistitele a samozřejmě příslušné pojišťovny. „Pro registraci je tedy rozhodné předložení platné zelené karty vystavené k vozidlu, které je předmětem registrace,“ uzavírá celou věc Mareček.
Přehled denních sazeb podle druhů vozidel
Celkový příspěvek se vypočte takto: Počet dní krát denní sazba plus náklady uplatnění. Nárok na náklady uplatnění je dán zákonem a představuje zejména tisk dopisu, poštovné, zpracování plateb atd.
Nehoda nepojištěného vozidla
Co se stane, pokud vozidlo, na nějž není sjednané zákonné pojištění odpovědnosti z jeho provozu, způsobí karambol? „Účastníci postupují jako při běžné dopravní nehodě, avšak roli konkrétní pojišťovny přebírá Česká kancelář pojistitelů,“ říká Aleš Povr. Bouračku je pak asi nejjednodušší nahlásit prostřednictvím elektronického hlášení na informačním centru ČKP. Ta poškozenému následně nahradí škodu z garančního fondu. Poté ji vymáhá v plné výši na nepojištěném viníkovi.
Kolik dlužíte ČKP?
Pokud je provozované vozidlo po jistou dobu nepojištěno, vznikne u ČKP dluh, jenž je následně vymáhán. Obvykle dostane dlužník výzvu k zaplacení částky. Pokud tak učiní do 30 dnů, uhradí sumu uvedenou ve výzvě. Jestliže ale na ni nebude reagovat, pak se bude zvyšovat o náklady za upomínku, případně za další administrativu spojenou s mimosoudním či soudním vymáháním. Zda dlužíte, kolik a za jaké období, lze zjistit pomocí aplikace. Ta vám ukáže pojištěné období vždy od-do. Nepojištěné si z něj musíte určit. Mnozí se bojí, jak to je, pokud ČKP zjistí, že dluží po delším časovém období, kupříkladu dvou let. I tak po výzvě zaplatíte pouze to, co dlužíte, plus náklady na uplatnění. Nic navíc v podobě penalizace platit nebudete. Pokud sami zjistíte, že máte na povinném ručení dluh, kontaktovat kvůli tomu ČKP nemá smysl. Jestliže vás ČKP obešle, abyste zaplatili, učiňte tak. Ale dokud vám obsílka s informací o dlužné částce nepřijde, iniciativu v tomto sami určitě nevyvíjejte.
Zdroj: auto.cz