Vyplývá to z návrhu novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou schválila vláda. ČTK to sdělila mluvčí vlády Barbora Peterová. Po uplynutí minimálně čtyřletého přechodného období ale novela počítá s tím, že všechny stanice technické kontroly (STK) budou poskytovat měření emisí jako součást jednotné technické kontroly vozidel.
Diskuse o tom, kdo bude moct měřit v rámci technické kontroly vozidel emise, se vede od poloviny loňského roku. Tehdy si ministerstvo dopravy vyložilo nová unijní pravidla jako zákaz fungování samostatných stanic měření emisí. Po opakovaných konzultacích s Evropskou komisí ale podle úřadu vyplynulo, že zachování samostatných emisních stanic není proti principům evropské směrnice, která pravidla technických kontrol upravuje.
Podmínkou je ale jednotný výstup z celkové technické kontroly, který budou podle ministerského návrhu vydávat kontrolní technici. Kromě nich vznikne kategorie kontrolních techniků s omezením na vydávání osvědčení pouze z měření emisí.
Podobně jako STK se budou od ledna muset i stanice měření emisí připojit do systému online evidence kontrol. Emisní technici tak budou mít povinnost fotit automobily, které jsou podrobovány zkouškám, a tyto fotografie archivovat v online databázi ministerstva dopravy. Systém má zabránit podvodům a sloužit jako důkaz, že vozidlo skutečně na kontrole bylo.
Povinně se budou muset fotit poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. Evidence testovaných vozidel má mimo jiné zabránit nešvaru, kdy někteří majitelé objíždějí vícero stanic měření emisí v případě, že jim první měření škodlivin nevyjde.
Podmínkou je ale jednotný výstup z celkové technické kontroly, který budou podle ministerského návrhu vydávat kontrolní technici. Kromě nich vznikne kategorie kontrolních techniků s omezením na vydávání osvědčení pouze z měření emisí.
Podobně jako STK se budou od ledna muset i stanice měření emisí připojit do systému online evidence kontrol. Emisní technici tak budou mít povinnost fotit automobily, které jsou podrobovány zkouškám, a tyto fotografie archivovat v online databázi ministerstva dopravy. Systém má zabránit podvodům a sloužit jako důkaz, že vozidlo skutečně na kontrole bylo.
Povinně se budou muset fotit poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. Evidence testovaných vozidel má mimo jiné zabránit nešvaru, kdy někteří majitelé objíždějí vícero stanic měření emisí v případě, že jim první měření škodlivin nevyjde.
Zdroj: www.auto.cz