Emisní normy Euro 7 nikoho nepotěšily: Nedobitý hybrid vám zastaví, čiptuning skončí úplně

Evropská komise představila dlouho očekávanou emisní normu Euro 7. Ta bude regulovat emise znečišťujících látek v poslední generaci benzinových a naftových vozidel, ale také v kamionech a autobusech. S návrhem nejsou spokojeny automobilky ani aktivisté. Zpřísnit ji ještě může europarlament.

Euro 7 nahradí v současnosti platné normy Euro 6 a Euro VI. Euro 6 se týká osobních aut a dodávek. Její sesterská norma Euro VI zahrnuje kamiony a autobusy. Nově se tyto normy sjednotí do Euro 7. Cílem je snížit znečištění ovzduší ze sektoru silniční dopravy. Normy nepokrývají emise oxidu uhličitého, ale regulují jiné znečišťující látky, jako například oxidy dusíku či jemné částice. Informace přinesl portál Euractiv.

Nejen emise pevných částic

Norma Euro 7 by měla vstoupit v platnost pro osobní auta a dodávky 1. července 2025. Od roku 2027 by měla začít platit i pro nákladní vozidla a autobusy. Kromě výfukových emisí poprvé norma zahrnuje také brzdové emise a emise z pneumatik. To znamená, že nová pravidla zasáhnou i elektromobily či vozidla na vodíkový pohon, které tyto emise také produkují.

Od Evropské komise se původně očekávalo dramatické zpřísnění současných pravidel. Nakonec se tak nestalo. Limity z benzinových aut zůstanou na současné úrovni. Limity pro naftová vozidla se zpřísní na úroveň benzinových. Jelikož stále více výrobců automobilů upouští od používání čistě naftových aut, dosah pro automobilky nebude tak radikální. Ty v diskusi před přijetím nových norem upozorňovaly, že pokud by se měly emisní normy enormně zpřísnit, musely by investovat do technologií, které zde budou jen relativně krátce. Od roku 2035 totiž bude v EU platit zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory. Další vývoj spalovacích agregátů by mohl negativně ohrozit přechod na elektromobilitu. Do vývoje nových generací elektrických vozů investují automobilky miliardy eur. V případě kamionů a autobusů Komise naopak navrhla přísnější limity.

Komise upozorňuje, že benzinová a naftová auta budou na evropských silnicích jezdit i po roce 2035. Očekává se, že ještě v polovině století budou auta na spalovací motory tvořit 20 % všech osobních vozidel.

Jak už to v případě EU bývá, spokojen není nikdo

S výsledným návrhem nakonec pravděpodobně není spokojen nikdo. Pro automobilky jsou prý nové normy (přes relativně mírné zpřísnění) tvrdé, aktivisté zase tvrdí, že jsou příliš slabé. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) v reakci na normu Euro 7 uvedlo, že se současnými pravidly Euro 6 a Euro VI má Evropská unie nejkomplexnější a nejpřísnější standardy pro emise znečišťující životní prostředí. Nová norma životnímu prostředí prý nepomůže a jen zatíží rozpočty automobilek. Podle odhadů Komise by měla vozidla kvůli nové emisní normě zdražit v průměru o 300 eur, automobilky hovoří o „výrazném zdražení“.

Zpřísní se také metodika měření emisí z výfuku. Nově bude muset automobil splnit stanovené limity během 10-kilometrové jízdy včetně studeného startu. Vozidla budou muset emitovat maximální povolené množství látek 8 let nebo do ujetí 160 000 kilometrů. Do věku 10 let a nájezdu 200 000 km se na vozidla bude vztahovat limit vynásobený koeficientem 1,2. Součástí návrhu Komise je i zavedení palubního monitoringu (OBM) namísto dosavadní palubní diagnostiky (OBD). Tato změna bude mít za následek úplný konec tvz. čipování motoru.

Náročná situace pro výrobce kamionů

V obtížné situaci se ocitli výrobci nákladních vozidel. I ti totiž aktivně vyvíjejí bezemisní vozidla, což si žádá nemalé finanční prostředky. Budou je však muset přesunout zpět do vývoje ekologičtějších spalovacích motorů, což může být kontraproduktivní. „Bude to mít vážný vliv na přechod na vozidla s nulovými emisemi. Není to dobré pro klima, pro zdraví lidí ani pro průmysl,“ řekl Martin Lundstedt, generální ředitel společnosti Volvo a předseda Rady pro užitková vozidla ACEA..

5 km a poté konec

Ještě neuvěřitelněji působí zavedení takzvaného geofencingu, tedy virtuálního perimetru nastaveného podle intravilánu města či jiné obydlené oblasti.

Tato novinka bude spadat pod třídu Euro 7G, která je určena pro všechny nové plug-in hybridy a postará se o to, že se váš vůz automaticky přepne do elektrického režimu po překročení například hranice města

Že jste před jízdou zapomněli nabít přídavný akumulátor? To je váš problém. V takových případech vás auto nejprve varuje, abyste vyhledali nabíječku. Budete mít na to přesně pět následujících kilometrů. Pokud to nestihnete, máte smůlu. Software vaše auto jednoduše zastaví. Lokální emise tím sice o nula-celá-nula-nic snížíte, rodící manželku či příbuzného s infarktem do nemocnice ale odvezete těžko.

To není vtip. Evropská lobbistická a nátlaková organizace Transport & Environment má dokonce dojem, že Euro 7 je málo přísná a tvrdí, že „návrh nové normy je tak slabý, že by k ní nakonec dospěl i samotný automobilový průmysl“. Klasik by řekl: Tak určitě… Nebo znáte automobilky, které by takovýmto způsobem ohrožovaly své zákazníky?

Autor: Vojtěch Koval,

Zdroj: ACEA, Euractiv, European Commission, autojournal.cz

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.