„Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů. S naplněním příslušné směrnice počítáme a novelu zákona směřující k její implementaci chceme odeslat do meziresortního připomínkového řízení ještě v průběhu tohoto léta,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. „Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydáním potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto,“ uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.
Někteří europoslanci přišli s iniciativou, aby vznikl celoevropský registr ujetých kilometrů, do něhož by se zaznamenávala data při každé návštěvě autobazaru. Vytvoření databáze podporuje i ministerstvo dopravy.
„Na problém stočených automobilů z dovozu upozorňujeme dlouhé roky a zároveň do jejich prověřování ročně musíme investovat miliony korun. Jsme rádi, že se snad konečně blíží celoevropské řešení, které zvýší jistotu spotřebitelů a pomůže kultivaci trhu ojetin,“ řekla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
Podle Cebie je nyní 42 procent ojetých aut v ČR se stočeným tachometrem (čtěte více). S tím ovšem nesouhlasí Asociace autobazarů APPAA, podle které množství stočených vozidel na českém trhu osciluje kolem 25 %.
U dovezeného auta je riziko, že má podvodně snížený počet ujetých kilometrů, o polovinu vyšší než u vozu původem z Česka.
auto.idnes.cz