Ostré slunce, vysoké teploty, rozpálený interiér auta, naproti tomu provoz klimatizace na plné obrátky, dehydratace a stres za volantem: to všechno významně zvyšuje v letních měsících riziko zástavy srdce, neboli infarktu. A každý třetí řidič, kterého infarkt překvapí, jej nepřežije.
INFARKT
|
V létě, kdy teploty přesáhnou 30 stupňů Celsia, je náš organismus nadměrně zatěžován termoregulací. A právě řidiči zavření v kabině svého auta dost často podceňují pitný režim a význam hydratace. S puštěnou klimatizací se cítí dobře, zapomínají na to, že se hodně potí a že i klimatizace tělo vysušuje. Srdce - pumpa pro tekutiny (krev) v těle, pracuje na plné obrátky. Krev se zahušťuje a a srdce se namáhá...
Policie ČR každoročně eviduje okolo 230 tragických dopravních nehod, kdy se při jejich vyšetřování nakonec prokáže, že řidič zemřel ještě před samotnou nehodou. Ve většině případů právě kvůli infarktu. Každoročně je také evidováno okolo tisícovky nehod, kde je jako příčina stanovena únava, spánek nebo fyzická indispozice. Statistiky potvrzují, že letní měsíce patří k těm nejrizikovějším. O prázdninách takových nehod eviduje policie až třikrát více než v lednu. Při těchto nehodách zemřelo jen loni 10 lidí, ale v roce 2015 si vyžádaly 24 obětí.
Hraje se o minuty
Náhlá srdeční zástava je jednou z nejčastějších příčin úmrtí v Evropě i v České republice. Například jen v Jihomoravském kraji je ročně mimo nemocnici postiženo náhlou srdeční příhodou přibližně 700 lidí. „Zhruba polovina z nich přímo v terénu zemře a jen pět až patnáct procent pacientů má to štěstí, že se po srdeční příhodě vrací zpět do běžného života,“ upozornila Barbora Truksová Zuchová, lékařka a mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje.
„V lidském organismu dojde ke zrychlenému kmitání srdečních komor, které se nestačí plnit krví a pumpovat ji do oběhu k životně důležitým orgánům. Tím nejcitlivějším je lidský mozek, který přestává fungovat již po několika vteřinách bez dodávky kyslíku. Po několika minutách pak dochází k jeho trvalému poškození,“ popsal průběh zástavy oběhu krve přednosta ARO v Motole Tomáš Vymazal.
Co je defibrilátorAutomatizovaný externí defibrilátor je počítačově řízené zařízení určené pro laiky, které umí analyzovat křivku EKG a v případě potřeby vede zachránce hlasovými i vizuálními pokyny k provedení resuscitace a případně i defibrilace správným a bezpečným způsobem. |
Podle lékařů se v takových případech hraje doslova o minuty a při resuscitaci může významně pomoci blízký defibrilátor, protože záchranka musí ze zákona na místo dorazit do dvaceti minut. „Mezi tísňovým voláním a příjezdem záchranné služby, která provede první defibrilační výboj, průměrně uplyne ve většině oblastí pět až osm minut. Během této doby závisí přežití postiženého na svědcích zástavy, kteří mohou zahájit resuscitaci za pomoci automatizovaného externího defibrilátoru (AED). S každou minutou prodlevy přitom klesá naděje na záchranu postiženého o deset procent,“ dodala Zuchová s tím, že při resuscitaci pomocí defibrilátoru a s masáží hrudníku se naděje na přežití postiženého pohybuje mezi 70 až 80 procenty.
Zuchová dodala, že zástava srdce není fenoménem starých lidí lidí. „Nejčastěji postihuje muže mezi čtyřiceti a padesáti lety. A naposledy jsme resuscitovali šestnáctiletou dívku,“ upozornila. Člověk tak nikdy neví, kdy bude muset u zástavy srdce zasáhnout a postiženého resuscitovat.
Síť defibrilátorů se rozšíří
Časté nehody a fatálnost srdečních zástav je důvod, proč se do léta síť těchto resuscitačních přístrojů rozšíří. „Defibrilátory dokážou srdeční rytmus rozpoznat, vyslat elektrický výboj a ovlivnit tím arytmii. Jejich instalace na veřejných místech je skvělá možnost, jak zachránit desítky až stovky lidí každý rok,“ míní Vymazal.
Během června a července se proto defibrilátory objeví na 31 čerpacích stanicích MOL. (viz přiložená mapa) „Zavedli jsme je na desetinu našich čerpacích stanic, zároveň necháváme proškolovat personál tak, aby byl schopný defibrilátor použít a obsluhovat,“ informoval retail manager společnosti MOL Česká republika Tomáš Lux.
Jednotlivé benzinky společnost vybrala tak, aby ležely na nejfrekventovanějších místech a defibrilátory tak byly co nejvíce k dispozici.
„Jedná se o stanice na hlavním tahu, kolem dálnice D1, zároveň jsme vybírali ty, kde se otočí nejvíce zákazníků, které jsou tedy nejvytíženější,“ doplnil Lux s tím, že společnost MOL je v Česku zatím jediná, která defibrilátory disponuje.
Pokud se zástava srdce stane poblíž, mohou pomoci buď přímo pracovníci čerpací stanice, nebo bude přístroj k dispozici záchranným složkám, které si jej vyzvednou. Obsluhu přístroje přitom zvládne i laik. Přístroj nahlas a srozumitelně provede resuscitací, instruuje k jednotlivým úkonům a jeho ovládání je snadné. „Ublížit postiženému nemůže, po přiložení sám zhodnotí, zda je výboj vhodný,“ doplnila Zuchová.
Zdroj: auto.idnes.cz