Jak nevyměňovat zimní pneumatiky?

Čas zimních pneumatik se blíží. Připomeňme si chyby, kterých se řidiči při výměně pneu dopouští.


Od 1. listopadu bude opět nutné nazout zimní pneumatiky. Mnoho řidičů si obutí raději vymění sami, než aby je nechali vyměnit v pneuservisu. Při výměně kol je nutné se vyhnout chybám, kterých se šoféři dopouští.

Nejčastějších chyb při přezouvání pneumatik je podle Otakara Dvořáka, manažera sítě autoservisů, šest, souvisí hlavně s dotahováním šroubů u kol.

Za prvé, řidiči mohou obout pneumatiku špatným směrem. Směr rotace bývá na pneumatikách naznačen šipkou, případně nápisy Inside/Outside. Šipka musí směřovat ve směru jízdy, nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky.

Před sundáním pneumatik by řidiči měli jednotlivé gumy označit tak, aby věděli, kam která z nich patří. Životnost pneumatik totiž lze prodloužit tím, že se pravidelně prohodí jejich pozice. Nejčastěji se prohazují přední pneumatiky za zadní.

Pneumatiky by se měly nechat pravidelně vyvážit, což si doma řidiči svépomocí udělají jen těžko. Nerovnosti na silnici nebo nešetrné parkování totiž mohou vést k tomu, že upadne závažíčko na pneumatice. Vyvážení se mění i v důsledku opotřebování gum, čímž dochází k nadměrnému opotřebení pneumatik a podvozkových dílů.

 Chybou bývá také přetažení šroubů kol po nasazení nových pneumatik, ke kterému dochází zpravidla při použití manuálního klíče. Přetažením může dojít k poškození nebo stržení závitu.

Opačnou chybou je nedotažení kol. Dotažení se provádí po spuštění auta ze zvedáku, kdy je také nutné všechny šrouby zkontrolovat a dotáhnout.

Po ujetí několika kilometrů po provedení výměny pneumatik je nutné dotažení šroubů zkontrolovat, popřípadě je nutné šrouby znovu dotáhnout. Nedotažené kolo může být problémem při rychlé jízdě nebo při rychlé změně směru.

Zimní pneumatiky (u osobních aut se jedná o takové s dezénem alespoň 4 mm) je nutné mít obuté v období od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že na vozovce leží souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo v případě, že je možné takovou situaci předpokládat.

Konkrétně to je v případech, kdy venkovní teplota klesne pod 4 C°, sněží nebo prší při nízkých teplotách. Podle výkladu zákonu by policie neměla pokutovat řidiče s letními pneumatikami v době, kdy je jasné počasí s vysokými teplotami.

Zdroj: auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.