Jak používat klimatizaci s ohledem na zdraví a spotřebu?

Léto je definitivně tady, v MHD to občas trošku smrdí, a pokud nepoužijeme klimatizaci, může to trochu smrdět i v našem autě. Naštěstí je dnes tohle zařízení velmi běžným prvkem už i v levnějších vozech a my si s ním můžeme ohromně zpříjemnit cestování. Jenže použití má svoje pravidla.

Klimatizace a spotřeba

Ano, klimatizace je komfortním prvkem, zvyšujícím spotřebu auta. Spousta lidí se v obavách o čísla na palubním počítači bojí klimatizaci používat, ale nemusí být hned tak zle. Budeme-li využívat klimatizaci citlivě, spotřeba nijak dramaticky neporoste. Ba naopak, použitím klimatizace můžeme občas dokonce ušetřit.

Ve vyšších rychlostech je klimatizace výrazně úspornější než jízda s otevřenými okny. Jakmile totiž vyjedeme mimo město, začnou otevřená okna narušovat obtékání vzduchu kolem karoserie a nás zpomaluje aerodynamický odpor. Víc odporu se logicky rovná víc paliva – a tedy vyšší spotřeba.

Naopak méně úsporné je klimatizování ve městech a při pomalé jízdě. Zde se ekonomicky vyplatí spíše otevřená okna, jenže pochopitelně záleží na okolnostech. Občas je prostě moc velké vedro nebo se provoz pohybuje moc pomalu, a tady se pak ten litr paliva navíc, investovaný do pohodlí posádky, rozhodně vyplatí.

Okna však rozhodně otevřeme ve chvíli, kdy usedáme do auta rozpáleného od slunce. V interiéru je v danou chvíli strašné horko, a kdybychom měli horký vzduch uvnitř zchladit pouze klimatizací, tak se kompresor zvyšující spotřebu hrozně nadře. Právě proto klimatizaci při startu vypneme, otevřeme okna a jízdou takto „vyměníme“ vzduch v interiéru. Osvěžení vzduchu v kabině lze pomoci i jednoduchým trikem. Před tím, než do auta vůbec nasedneme, otevřeme dveře u spolujezdce a několikrát zamáváme dveřmi řidiče, které použijeme tak trochu jako vějíř. Interiér tím pádem rychle vyvětráme do použitelného stavu.

Naopak méně úsporné je klimatizování ve městech a při pomalé jízdě. Zde se ekonomicky vyplatí spíše otevřená okna, jenže pochopitelně záleží na okolnostech. Občas je prostě moc velké vedro nebo se provoz pohybuje moc pomalu, a tady se pak ten litr paliva navíc, investovaný do pohodlí posádky, rozhodně vyplatí.

Okna však rozhodně otevřeme ve chvíli, kdy usedáme do auta rozpáleného od slunce. V interiéru je v danou chvíli strašné horko, a kdybychom měli horký vzduch uvnitř zchladit pouze klimatizací, tak se kompresor zvyšující spotřebu hrozně nadře. Právě proto klimatizaci při startu vypneme, otevřeme okna a jízdou takto „vyměníme“ vzduch v interiéru. Osvěžení vzduchu v kabině lze pomoci i jednoduchým trikem. Před tím, než do auta vůbec nasedneme, otevřeme dveře u spolujezdce a několikrát zamáváme dveřmi řidiče, které použijeme tak trochu jako vějíř. Interiér tím pádem rychle vyvětráme do použitelného stavu.

Autor: Dominik Valášek

Zdroj: garaz.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.