Klimatizace a spotřeba
Ano, klimatizace je komfortním prvkem, zvyšujícím spotřebu auta. Spousta lidí se v obavách o čísla na palubním počítači bojí klimatizaci používat, ale nemusí být hned tak zle. Budeme-li využívat klimatizaci citlivě, spotřeba nijak dramaticky neporoste. Ba naopak, použitím klimatizace můžeme občas dokonce ušetřit.
Ve vyšších rychlostech je klimatizace výrazně úspornější než jízda s otevřenými okny. Jakmile totiž vyjedeme mimo město, začnou otevřená okna narušovat obtékání vzduchu kolem karoserie a nás zpomaluje aerodynamický odpor. Víc odporu se logicky rovná víc paliva – a tedy vyšší spotřeba.
Naopak méně úsporné je klimatizování ve městech a při pomalé jízdě. Zde se ekonomicky vyplatí spíše otevřená okna, jenže pochopitelně záleží na okolnostech. Občas je prostě moc velké vedro nebo se provoz pohybuje moc pomalu, a tady se pak ten litr paliva navíc, investovaný do pohodlí posádky, rozhodně vyplatí.
Okna však rozhodně otevřeme ve chvíli, kdy usedáme do auta rozpáleného od slunce. V interiéru je v danou chvíli strašné horko, a kdybychom měli horký vzduch uvnitř zchladit pouze klimatizací, tak se kompresor zvyšující spotřebu hrozně nadře. Právě proto klimatizaci při startu vypneme, otevřeme okna a jízdou takto „vyměníme“ vzduch v interiéru. Osvěžení vzduchu v kabině lze pomoci i jednoduchým trikem. Před tím, než do auta vůbec nasedneme, otevřeme dveře u spolujezdce a několikrát zamáváme dveřmi řidiče, které použijeme tak trochu jako vějíř. Interiér tím pádem rychle vyvětráme do použitelného stavu.
Naopak méně úsporné je klimatizování ve městech a při pomalé jízdě. Zde se ekonomicky vyplatí spíše otevřená okna, jenže pochopitelně záleží na okolnostech. Občas je prostě moc velké vedro nebo se provoz pohybuje moc pomalu, a tady se pak ten litr paliva navíc, investovaný do pohodlí posádky, rozhodně vyplatí.
Okna však rozhodně otevřeme ve chvíli, kdy usedáme do auta rozpáleného od slunce. V interiéru je v danou chvíli strašné horko, a kdybychom měli horký vzduch uvnitř zchladit pouze klimatizací, tak se kompresor zvyšující spotřebu hrozně nadře. Právě proto klimatizaci při startu vypneme, otevřeme okna a jízdou takto „vyměníme“ vzduch v interiéru. Osvěžení vzduchu v kabině lze pomoci i jednoduchým trikem. Před tím, než do auta vůbec nasedneme, otevřeme dveře u spolujezdce a několikrát zamáváme dveřmi řidiče, které použijeme tak trochu jako vějíř. Interiér tím pádem rychle vyvětráme do použitelného stavu.
Autor: Dominik Valášek
Zdroj: garaz.cz