Nehody automobilů na železničních přejezdech nejsou bohužel ojedinělým fenoménem a o „poraženém“ takového střetnutí je vždy rozhodnuto, jedná-li se o osobní auto. Při kolizi vlaku a náklaďáku mohou pak být nedozírné ztráty i na straně vlakové soupravy, respektive cestujících. Však víme a pamatujeme si návěs s plechovými deskami… A tak se nám zdá, že v rámci staré pravdy „opakování je matka moudrosti“ znovu chceme připomenout jednotlivé povinnosti, které máme jako řidiči a ostatní účastníci silničního provozu v případě, kdy silnice křižuje železniční trať.
Nejprve základní definice dle §2, písm. bb) zákona č. 361/2000 Sb.: „železniční přejezd je místo, kde se úrovňově kříží pozemní komunikace se železnicí, popřípadě s jinou dráhou ležící na samostatném tělese, a označené příslušnou dopravní značkou“
ZÁKLADNÍ POVINNOSTI
Základní povinnosti řidiče ve vztahu k železničnímu přejezdu jsou upraveny v ust. §28 zákona č. 361/2000 Sb. takto:
– před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet
– vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu v obci na komunikaci o více pruzích, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu
– ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění
– dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni
– před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
MOŽNOST VJET NA PŘEJEZD
Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd:
– je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, – je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
– sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
– je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
– dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem, – nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
Nicméně vjet na koleje lze u prvních tří uvedených situací v případě, jestliže řidič dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. Za porušení této povinnosti hrozí pokuta a v případě opakovaného spáchání takového přestupku během jednoho roku pak hrozí zákaz řízení na určitou dobu. Samozřejmostí je v tomto případě i bodové „ohodnocení“.
ZÁKAZ PŘEDJÍŽDĚNÍ
Řidič nesmí předjíždět na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.
ZÁKAZ ZASTAVENÍ A STÁNÍ
Řidič nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti kratší než 15 m před nimi a za nimi.
ZÁKAZ OTÁČENÍ A COUVÁNÍ
Řidič se nesmí otáčet a couvat na železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti,
OSLŇOVÁNÍ OSTATNÍCH ŘIDIČŮ
Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
Autor: Tomáš Malík
Zdroj: autoweb.cz