Jak se v pěti krocích připravit na koupi ojetiny

Každému je snad jasné, že kupovat ojeté auto naslepo bez jakékoli přípravy je naprostá hloupost. Zde je pár jednoduchých kroků, které vám pomohou se připravit a pak snad neuděláte nějakou hloupou chybu. A navíc nebudete v bazaru za „kolouška“.

Jistě, koupě ojetého auta je vždycky tak trochu hazard. Kupujete použitou věc a ta nikdy nebude v bezvadném stavu. I když budete postupovat s maximální opatrností, nikdy se nedá zaručit, že zrovna vy si nevytáhnete tu kratší sirku. Ale to k tomu prostě patří. Ostatně, hlavně kvůli tomu jsou ojetá auta levnější než nová.

Ačkoli jsou už některá rizika spojená s ojetinami poměrně dobře medializovaná a veřejně známá, nepřestává nás fascinovat, jak laxně někteří ke koupi použitého auta přistupují. A tak jsme připravili krátkého a snad srozumitelného rádce, jak se na koupi ojetého auta připravit, nebýt za úplného amatéra a neudělat hloupou chybu.

Krok 1. Rozmyslete se, co chcete

„Já chci nějaké auto.“ „A jaké a za kolik?“ „No, já nevím…“

 

Takoví lidé jsou v bazaru zcela bezradní. Aut je na trhu spousta, ale vám bude vyhovovat jen pár modelů. Dobře se rozmyslete, na co auto chcete, co s ním budete dělat, kolik toho za rok najezdíte a podobně. Snažte se svůj výběr zúžit a vynechte auta, která pro vás vůbec nedávají smysl. Dnes vyhledávače ojetin umí auta filtrovat podle velmi specifických kritérií. Zkuste se koneckonců podívat třeba na Sauto.cz.

 
Foto: Archiv Garáž.cz

Na trhu jsou mraky různých aut. Budete jezdit jen po městě? Potřebujete něco na chalupu a do lesa k tahání dřeva? Najedete 50 000 km za rok? Chcete sportovní auto na víkendy? Ujasněte si, na co auto budete používat, a pak podle toho vybírejte vhodný model a motorizaci

Pokud si vážně nejste jistí, jaký model a motorizaci koupit, tak si aspoň ujasněte, jakou kategorii aut chcete prohlížet. Naftový kombík? Sedmimístné SUV? A vážně budete jezdit do terénu a budete potřebovat sedm sedaček? Vynechte auta, která nevyužijete, ať jen zbytečně nepřiplácíte za servis a provoz. My vám ten Kodiaq nezakazujeme, ale nestačila by vám levnější Octavia?

Krok 2. Stanovte si jasný rozpočet

Také si dopředu stanovte svoje finanční možnosti a rozmyslete se, jestli chcete auto platit v hotovosti, nebo splácet. Prakticky každý bazar dnes nabízí nějakou formu leasingu, ale předem si zjistěte, jestli by nebyl výhodnější úvěr ve vaší bance. Pak můžete porovnávat s nabídkou bazaru.

Nezapomeňte si také nechat nějakou trzervu na první nutný servis. Pamatujte, že i slušné auto spolkne na prvním servisu tak 15 až 20 tisíc korun jako nic. To všechno kalkulujte do svého rozpočtu. Zároveň si zjistěte aspoň rámcově, kolik stojí běžná údržba a provoz takového auta. Ostatně už v předchozím bodě jsme naznačili, že se máte dobře rozmyslet, jestli vybrané auto skutečně potřebujete a uživíte.

Ty počty jsou relativně jednoduché. Relativně obyčejné slušné ojeté auto za 250 000 korun, třeba Octavia 1,2 TSI, bude určitě chtít první větší servis za minimálně 10 000 korun. Možná to bude chtít novou sadu pneumatik (dalších 10 tisíc), otázkou bude stav brzd (klidně i 15 tisíc). Pak máte ještě nějaké pojištění a najednou jste na 300 tisících. A to jste ani pořádně nevyjeli z bazaru.

Krok 3. Vynechte rizikové modely a motorizace

Když už víte, jaký model auta chcete a kolik za něj zhruba můžete dát, začněte vybírat konkrétní verzi a auto. S některými specifickými modely to bude docela obtížné (třeba když chcete benzinové MPV s pohonem všech kol), ale mezi konvenčními auty (naftový kombík) je ten výběr opravdu široký.

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.