Jak staré pneumatiky už mohou být nebezpečné?

Zejména starší auta mají na kolech obuto ledacos a to nezřídka dlouhá léta. Kdy už je na čase pneumatiky určitě vyměnit, bez ohledu na opotřebení běhounu?

 

Při diskuzích s petrolheady se lze nezřídka setkat s názorem, že "po druhé sezoně musí gumy pryč, protože směs ztvrdne atakdále", ti méně militantnější hovoří o třech letech a jen málokdo vám poví, že má na autě pneumatiky déle, než čtyři roky, respektive sezony, což je ovšem do jisté dáno tím, že se (vesměs sportovní) pneumatika za tu dobu povětšinou ojede. Jenže v současnosti přibývají zejména mezi mainstreamovými vozy pneumatiky s nízkým valivým odporem, které ubývají jen velmi pomalu a když se zeptáte na životnost plášťů výrobců, vyhýbají se odpovědi, jak to jen jde.

Jenže teď se v USA, kvůli smrti čtyř lidí, způsobených prokazatelně deset let starou pneumatikou, řeší, že se součástí technických prohlídek aut stane i monitorování stáří pneumatik. Zatím sice teprve probíhá válka právníků a odborníků a nebylo ještě ani stanoveno, jaký by měl být věkový limit pro výměnu, nicméně v souvislosti s touto kauzou už se objevují i oficiální stanoviska zainteresovaných, tedy pneumatikářů a automobilek.

Je trochu paradoxní, že proti povinnému tažení za výměnu gum po uplynutí určité doby stojí samy pneumatikářské firmy, sdružené v USA v asociaci Rubber Manufacturers of America (RMA), které by naopak měly být rády, že se jim zvýší prodej, nicméně i přesto se zatím štěstí (a argumenty) přiklání k výboru National Transportation Safety Board (NTSB), jenž výměnu starých pneumatik prosazuje, protože podle něj a jeho expertů ztrácí stárnoucí pneumatika svou pružnost a degraduje její vnitřní struktura.

S tím víceméně souhlasí i americké automobilky, GM, Ford i Chrysler doporučují svým zákazníkům, aby měnily pneumatiky nejdéle po šesti letech, bez ohledu na jejich stav. Naproti tomu RMA trvá na tom, že životnost plášťů ovlivňuje zejména způsob jejich údržby, skladování i způsob používání, zatímco věk už méně. Na druhou stranu Michelin doporučuje ponechat si pneumatiku maximálně 10 let a to bez ohledu na to, jestli celou dobu sloužila nebo jen ležela v garáži. To víceméně koresponduje i s mým dotazem na toto téma na jednou z presstripů Michelinu, kdy mi bylo diplomaticky řečeno, že "po šesti letech je pneumatika ještě naprosto v pořádku".

Ačkoli se běžnému řidiči (na rozdíl od těch dušičkových) asi nestane, že by na autě měl pneumatiky deset a více let, bylo by asi vhodné dát na radu Michelinu a po této době se starých gum zbavit. Určitě to bude lepší, než si nadávat a rvát vlasy, pokud se něco stane...

Zdroj: auto.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.