Jaké jsou největší chyby u nehod? Smrt hrozí těm nejtišším

Dopravní nehoda často platí za extrémní situaci, při níž se schopnost správně reagovat radikálně snižuje. Se záchranáři jsme probrali největší přešlapy, kterých se řidiči při karambolech dopouštějí.

Nacházíme se v Karlových Varech. V moderním simulačním areálu Svět záchranářů, kde si za moment projdeme nejčastější chyby účastníků dopravních nehod. „Nejdůležitější je vždy myslet na vlastní bezpečí,“ poznamenává Lukáš Hutta: ředitel organizace Záchranný kruh, jež v ČR sdružuje záchranářské instituce a za centrum si zvolila právě západ Čech. Rázem to dokresluje na celoevropském výzkumu. Ten zjistil, že pouze 17 % tuzemských motoristů si hlídá své zdraví, když při silničních neštěstích pomáhají druhým. Omylů se však zpravidla nakupí celá řada. Které jsou ty hlavní?

Bez mobilu ani ránu

„To, že odstavujeme auto s výstražnými světly ideálně až za dopravní havárií, nemusím snad ani opakovat,“ říká záchranář Miloslav Panáček a rázem navazuje: „Setkáváme se ovšem s tím, že lidé si reflexní vestu schovají třeba do kufru. Přitom při výstupu z vozu už by ji měli mít na sobě!“ Teprve pak můžete směřovat k bodu srážky – s výstražným trojúhelníkem, lékárničkou a…? „Mobilem. Člověk kolikrát bleskově vystartuje například ke sto padesát metrů vzdálenému karambolu. Vzápětí ale zjistí, že si zapomněl telefon, který bezpodmínečně potřebuje,“ doplňuje druhý záchranář Michal Klapuch a vysílá nás na krátký výběh. „Trvalo vám to přes minutu, což odpovídá litru krve u raněného,“ přepočítává osmadvacetiletý Michal.

Čtyři minuty a konec

Za první krok na místě kolize platí kontrola počtu zraněných osob a jejich vážnost. „Jednoduché pravidlo. Kdo křičí, sil v sobě najde ještě dost. Zamiřte především k těm, již se pomoci nedožadují. Ti bývají v bezvědomí, anebo s těžkými zraněními,“ varuje čtyřiačtyřicetiletý Panáček. Britský Červený kříž na toto konto uvádí, že (tiché) udušení patří mezi pět hlavních příčin úmrtí u nehod. „Jestliže zraněného nerozdýcháte do čtyř minut, nastává smrt,“ zvážňuje Klapuch. Náš šofér statista mlčí, a proto se vrháme rovnou k němu. Současně na území Česka vyťukáváme číslo 155 před „mezinárodnějším“ 112. „Na chytrých telefonech doporučuji si k tomu zdarma stáhnout aplikaci Záchranka, jež složkám IZS vyšle údaje o přesné poloze, čili zrychlí komunikaci,“ popisuje Panáček.

Odpoutávejte vždy zezadu

Klíčové je v případě nehody konat více úkonů souběžně, stejně tak se prý hodí zapojit do akce větší počet osob. „Znám případy, kdy lidé tak vehementně ošetřovali, až vůbec nevytočili záchranáře. Proto okamžitě volejte!“ připomíná Klapuch s tím, že do příjezdu zdravotníků bychom měli být pořád na příjmu a informovat o všech změnách stavu. Náš figurant v bezvědomí postrádá dech, tudíž jej s nasazenými rukavicemi bereme pod bradou a zakláníme mu hlavu pro uvolnění dýchacích cest. „S detaily vyškolený pracovník poradí. Kvůli možné aktivaci airbagu nicméně dbejte na to, abyste zraněného odpoutávali ze zadních sedaček, anebo z boku tak, abyste se nedostali mezi volant a raněného,“ varují oba záchranáři na ne tak zřejmý, ale o to fatálnější kiks.

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.