Nemluvíme přitom jen o kontrole minimální hloubky dezénu, kterou většina z nás řeší v období přezouvání. Podceňovat bychom neměli ani tlak v pneumatikách, který je pro jejich správnou funkci naprosto nezbytný. Tlak přitom průběžně ztrácí všechny pneumatiky, přičemž průměrná rychlost se pohybuje okolo 1 PSI měsíčně, jak uvádí Michelin. Jen letmý pohled tak ke kontrole rozhodně nestačí.
Měření tlaku v pneumatikách
Pokud chcete, aby vaše pneumatiky fungovaly správně, měli byste si minimálně každý měsíc vyhradit trochu času, vytáhnout pumpičku, kompresor nebo zajet k benzínce, a obejít auto s kvalitním manometrem. Na ty u benzínek bychom se raději příliš nespoléhali, kdo ví, jak dlouho už je tam mají a kolikrát s nimi kdo třísknul o zem.
Při měření tlaku v pneumatikách je také potřeba si uvědomit, že výsledné hodnoty může ovlivnit i okolní teplota. Pokud budete měřit tlak pneumatik během letního poledne, ještě k tomu po dlouhé jízdě na rozpáleném asfaltu, budou výsledky zkreslené a podstatně vyšší. Naopak pokud budete měřit tlak ve vyhřáté garáži, ze které vyjedete do mrazivé zimy, tlak začne opět rychle klesat. Minimálně v létě tak zkuste tlak měřit ve stínu a ideálně ještě před jízdou. V zimě pak nezbývá než nasadit rukavice a změřit tlak venku.
Zajímavou výhodu nabízejí senzory TPMS (Tire Pressure Monitoring System), kterými jsou vybaveny všechny moderní automobily, od roku 2014 jsou totiž u vozů nabízených v EU povinné. Pořídit je však lze i na starší modely. Tyto senzory totiž automaticky hlídají tlak v pneumatikách a v případě jeho poklesu vás akusticky i vizuálně upozorní.
Jaký je správný tlak?
Správné hodnoty tlaku pneumatik na vašem automobilu můžete najít na několika místech, od uživatelské příručky vozu, až po různé webové stránky. Vůbec nejsnazší však bude prohlédnout si vnitřní stranu dveří a sloupek na straně řidiče, případně víčko nádrže, kam automobilky obvykle umisťují jednoduchou plaketku se správným tlakem pro nejčastější velikost pneumatik a zatížení vozu. A pokud neuspějete, můžete se podívat třeba na web Continental, který dal dohromady obsáhlou tabulku správných tlaků.
S pravidelnými kontrolami však nechceme příliš moralizovat, je nám jasné, že si na to vzpomene málokdo. Tu trochu času byste si však měli určitě vyhradit alespoň před každou delší cestou, případně v momentě, kdy se chystáte cestovat s vyšší zátěží - ať už ve více lidech, nebo s plně naloženým kufrem. I v těchto případech je totiž potřeba upravit nahuštění pneumatik.
Co hrozí?
Pokud budete pneumatiky kontrolovat jen letmým pohledem, nebo se na to úplně vykašlete, vystavujete se hned několika možným problémům. K těm nejmenším patří rychlejší opotřebení pneumatik, vyšší spotřeba paliva a nižší komfort na cestách. Mnohem vážnější problém však představuje zhoršená ovladatelnost a stabilita, zvýšené riziko aquaplaningu nebo prodloužení brzdné dráhy.
Ptáte se, co je horší? Zda přehuštění, nebo podhuštění? Upřímně řečeno, ani jeden stav není ideální. U podhuštění, které je podstatně častější, má sice pneumatika větší kontakt s asfaltem, její středová část se však většinou prohýbá dovnitř a její dezén nefunguje tak, jak byl navržen. Podhuštění také přispívá k vyšší spotřebě a řidiči mají často dojem, že vůz na silnici plave.
Naopak při přehuštění se kontaktní plocha mezi pneumatikou a asfaltem zmenšuje, což může vést k rychlejší ztrátě stability a trakce. Podvozek začne působit tužším dojmem a jízda se začne stávat podstatně méně pohodlnou.
V terénu všechno jinak
Pokud se ale chystáte do terénu s nízkou adhezí, může se stát podhuštěná pneumatika vaším přítelem. To platí například při jízdě ve sněhu či písku, kde si offroadoví matadoři úmyslně snižují tlak pneumatik, aby se guma více rozprostřela po terénu a oni tak získali lepší trakci. I oni ale před jízdou na zpevněném povrchu opět zastavují a dofukují pnaumatiky na předepsaný tlak.
Autor: Ondřej Mára
Zdroj: autoweb.cz