Hned na začátku upozorním, že je třeba rozlišovat výrazy podchlazený motor a podchlazené auto. Mnozí řidiči si dodnes neuvědomují rozdíl mezi těmito pojmy a za směrodatný údaj o připravenosti vozu k podávání plného výkonu považují pouze ukazatel teploty chladicí kapaliny. Faktorů ovlivňujících projevy a opotřebení auta během prvních stovek metrů jízdy je však více.
V první řadě je třeba si uvědomit, že motor je jen jedním z mechanických komponentů účastnících se přenosu výkonu na hnací kola, na provozní teplotu se však musí dostat všechny z nich. Teprve pak je auto stoprocentně připraveno k podávání plného výkonu. Dnes zde nejdu objevovat “teplou vodu”, z praxe však vím, že mnohým řidičům stále nedochází, jak moc škodí svým autům příliš dynamickou jízdou hned po studeném startu. Pokud tedy nepoužíváte služební auto s filozofickým přístupem “z cizího krev neteče” a záleží vám na jeho stavu (či stavu vlastního auta), čtěte prosím dále.
Motor si umí pomoci i sám
Dnešní agregáty si umí při zahřívání pomoci několika způsoby a chladicí kapalinu dostanou na provozní teplotu relativně rychle. Nejdříve si přes výfukové kanály ohřejí “vodu” v hlavě, později se prohřeje i blok a podle ukazatele teploty chladicí kapaliny na přístrojovém štítu se zdá, že auto je připraveno k podávání plného výkonu. Ale pozor, nezapomněli jste na motorový olej, převodovku a diferenciály? Chladící kapalina není ani zdaleka jediným prvkem, který se potřebuje dostat na provozní teplotu. Pamatujte na to zejména ve chvílích, kdy necháte při odstraňování námrazy z oken nastartovaný motor a ten se mezitím volnoběhem zahřeje na provozní teplotu (dnešní auta to zvládnou i díky elektrickým spirálám překvapivě rychle). To, že už máte v kabině vyhřátý vzduch, automaticky neznamená, že je teplo celému autu.
Motorový olej se zahřívá pomaleji, ten v převodovce dokonce až během jízdy
Ještě se na chvilku vrátím k jízdě se studeným motorem. Dnes ji výrobci již v návodech k obsluze příliš neřeší, neznamená to však, že studenému motoru jízda pod vyšší zátěží a ve vyšších otáčkách neškodí. Používání nových technologií, odolnějších materiálů, nových motorových olejů a menších výrobních tolerancí sice dělají motory odolnějšími a na drsné podmínky těsně po studeném startu jsou připraveny lépe, vždy je však velmi užitečné na studený motor příliš netlačit a dokud se teplota chladicí kapaliny nedostane na provozní úroveň, s autem jezdit opatrněji a s citem. Spolu s “vodou” se totiž v motoru ohřívají i olejové náplně motoru, převodovky a diferenciálů. A každý jiným tempem.
Rozdílnému tempu zahřívání oleje, vody a jejich provozním teplotám se budu věnovat v samostatném článku, obecně však platí, že olej se zahřívá pomaleji než voda. Souvisí to s rozdílnou měrnou tepelnou kapacitou a jiným mechanizmem tepelné výměny v oleji a chladicí kapalině, pro běžné motoristy-uživatele je důležité vědět alespoň to, že v prvních fázích ohřevu chladicí kapaliny je motorový olej skutečně ještě o něco chladnější.
Pro podchlazený motor vytočený do zbytečně vysokých otáček to má velmi negativní účinky (olejový film potřebný pro hydrodynamické mazání není v takových podmínkách dostatečně “elastický” a trhá se). Stejně se na provozní teplotu potřebují dostat i oleje v převodovce a diferenciálech. Málo lidí pamatuje zejména na diferenciály, pokud například stojíte ve sněhu a hned po nastartování se potřebujete dostat ze závěje. To nejhorší, co můžete promrzlému diferenciálu udělat, je dát plný plyn a nechat dlouho protáčet jedno kolo hnací nápravy (ačkoliv dnes už alespoň částečně zasáhne elektronika stabilizačního systému). Na velmi velký rozdíl otáček pravého a levého kola není rozdíl stavěn ani při provozní teplotě, o podchlazeném stavu se studeným olejem v jeho útrobách ani nemluvě.
I zde tedy platí zlaté pravidlo, že s promrzlým nebo podchlazeným autem třeba na prvních kilometrech zacházet jemněji. Neříkám, že máte s autem zacházet jako v rukavičkách, chce to však používání zdravého rozumu. Věřte, že tento přístup vám auto vrátí svou násobně vyšší životností.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: autojournal.cz