Necelé čtyři kilometry rekonstruované dálnice mezi Ostrovačicemi a Kývalkou na D1, kde se jezdí oběma směry ve dvou zúžených pruzích, čerstvě sledují kamery úsekového měření rychlosti, zařízení Kapsche totiž stát využívat nechce. Nasazení kamer právě na opravovaných úsecích je pro policii i ministerstvo dopravy prioritní, nejedná se už ale o dříve avizovanou ochranu pracovníků staveb, které ve skutečnosti zhusta není na opravovaných úsecích vidět. Zaklínají se bezpečností a plynulostí dopravy. Shodně tvrdí, že se nejedná o represi motoristů, ale preventivní opatření. „Úsekové měření vede většinu řidičů k tomu, že rychlost přizpůsobí limitu,“ obhajuje záměr ministr dopravy Dan Ťok s tím, že ubude nehod. „Podle informací ŘSD výrazně překračuje rychlost v místech prací zhruba deset procent motoristů,“ vysvětluje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Statistiky ministerstva dopravy dokonce říkají, že se v opravovaných úsecích na D1 rychlostními limity neřídí až čtvrtina všech projíždějících aut.
Jak to funguje
Na začátku a konci opravované části dálnice D1 u Ostrovačic je na mýtné bráně a kovové „šibenici“ v betonové kostce namontována čtveřice kamer, tedy každá pro jeden pruh. Mezi oběma kamerami je určitá vzdálenost, kterou vozy pohybující se povolenou rychlostí ujedou za konkrétní čas. Všechny kamera vyfotí a snímky s registrační tabulkou aut, která úsek mezi oběma stanovišti snímačů překonají rychleji, pak pošle policie na dopravní úřad obce s rozšířenou působností, kam úsek na dálnici katastrálně spadá. Z něj pak přijde šoférovi nerespektujícímu limit vyrozumění o postihu. Za jízdu nadlimitní rychlostí hrozí pokuta až deset tisíc korun ve správním řízení a šofér může přijít o řidičský průkaz až na jeden rok.
Poslední dny
Systém se momentálně kalibruje a prověřují se datové toky. „Data už běží, ale zatím v ověřovacím provozu. Tudíž ještě neodcházejí ani žádná vyrozumění o postizích,“ potvrzuje pracovník dopravního úřadu v Rosicích Karel Galetka. Nával práce čekají v této obci, kam úsek opravované dálnice správně spadá, zejména zpočátku. Předpokládají ale, že až si řidiči na měření zvyknou, frekvence hlášení o překročení rychlosti zvolní. Příjmy z pokut budou po dobu měření pro obec zlatým dolem. Ministerstvo totiž sebevědomě hlásí, že ne unikne žádný „rychlík“. „Kamery budou sledovat každé překročení povolené rychlosti. Nelze počítat s žádnou tolerancí s výjimkou přípustné odchylky v měření,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
zdroj: auto.cz