Rubrika Bazar je ve Světě motorů jednou z nejoblíbenějších. Naleznete v ní praktické rady, na co se zaměřit při koupi. Například i to, jaké kombinace znaků hledat ve výrobním kódu VIN, abyste si nenaběhli pořízením rizikové specifikace. Hodí se to jak v bazarech, tak při prodeji z ruky do ruky, který činí dvě třetiny všech objemů. Nejčastěji se nás na to ptáte u vznětových aut s rizikem drahých oprav filtrů pevných částic.
Jenže případ pana Lukáše z Třebechovic pod Orebem ukazuje, že ani pečlivá příprava, na co si dát pozor, nemusí stačit.
Nedojel ani domů
Pan Lukáš zatoužil po ojetém skútru Peugeot Satelis 125. Našel inzerát se strojem v dobrém stavu, cena 25.000 Kč byla slušná a podle dopředu nasbíraných rozumů nemělo jít ani o problémový typ s kompresorovým motorem. Ten sice uděluje stroji výkon dvaceti koní a dynamické hodnoty srovnatelné se čtvrtlitry, současně je ale poukázkou na drahé problémy.
To všechno si kupující nastudoval a k inzerentovi jel už připravený. Dával si pozor, aby v dokladech nestála nežádoucí kombinace čísel a písmen FD6S, která to značí. S prodávajícím si tedy plácli a pan Lukáš se vydal na cestu domů do východních Čech.
Jenže po sto padesáti kilometrech skútr přestal jet a už se nedal nastartovat. Kupec volal prodávajícímu neúspěšně, tedy odstavil skútr u benzinové pumpy a domů odjel stopem. „Druhý den pán volal a já ho informoval o situaci, jaká se mi přihodila. Dohodli jsme se, že motorku převezu do servisu, kde zjistí závadu, a pán mi přispěje na opravu. V dílně vyndali svíčku, která byla zevnitř omlácená. A vyjmenovali spoustu možných závad a částek, co to bude stát,“ popisuje situaci pan Lukáš.
Nejdřív po dobrém
Prodávající souhlasil s podílem na opravě, proto se rozhodl kupující shánět jiný motor. To se mu podařilo až v Polsku, 700 km daleko. Vydal se tam, ale čekalo ho nemilé překvapení: agregát v jeho stroji neodpovídal typu uvedenému v dokladech.
„V autorizovaném servisu jsem se dozvěděl, že zabudovaný typ motoru podle výrobního čísla souhlasí a že v technickém průkazu je chybně zapsaný typ motoru. Chyba zřejmě nastala při dovozu motocyklu ze zahraničí. Bohužel to mělo za následek, že jsem motorku koupil,“ říká kupující s tím, že kdyby to věděl, kombinaci s notoricky závadovým motorem by nikdy nepořídil. A nestrávil dalších 1400 km hledáním motoru.
Prodávající chybu uznal a slíbil vrátit peníze. Ale ne hned, prý momentálně nemá dost. „Jelikož se neozýval, kontaktoval jsem ho já. Pánovi se asi vše znovu rozleželo v hlavě a se slovy, že si vše ještě rozmyslí, jsme hovor ukončili,“ uvádí pan Lukáš. S tím se odmlčel a další komunikace skončila.
Kupující se ale nehodlal vzdát tak lacino. Kromě ceny za skútr mu v hlavě blikala ještě částka za servis a zcela zbytečnou cestu do Polska. Obrátil se proto na právníka.
Klasická záruka není, ale…
„Na ojeté vozidlo, stejně na jakoukoli jinou použitou věc, není ze zákona záruka ve stejném rozsahu jako na novou věc,“ varuje právník Jakub Keresteši ze společnosti Vaše nároky.cz. Občanský zákoník ovšem uvádí možnost odstoupení od smlouvy pro její porušení podstatným způsobem. „Kdyby o tom kupující před uzavřením kupní smlouvy věděl, k obchodu by nepřistoupil. Mimo jiné se také jedná o vadu skrytou a podstatnou,“ vysvětluje právník Keresteši důvody, proč mohl panu Lukášovi pomoci.
A protože prodávající neměl zájem na přiměřené slevě a skútr kvůli rozporu v dokladech ani nebyl způsobilý k provozu na pozemních komunikacích, měl kupující právo na náhradu peněz. Po zaslání předžalobní výzvy netrvalo ani týden a peníze přišly na účet. „Prodávající zaplatil i servis, cestu do Polska jsem už neřešil. A teď mám objednaný jiný skútr, na který se už těším,“ končí peripetie se strojem pana Lukáše.
Jak se zárukou?
Z případu našeho čtenáře jasně vyplývá, že i při obchodu na ulici platí pro obě strany nějaká práva a povinnosti. Je třeba vždy myslet na fakt, že prodávající odpovídá za vady, a to i skryté. „Kupující ale nemá právo z vadného plnění, pokud měla věc vadu při převzetí a kupující o ní věděl, nebo při běžně obezřetném chování vědět mohl. Kupující je povinen prokázat, že vada na věci byla již v době převzetí,“ vysvětluje detaily právník Jakub Keresteši.
Platí také, že se obě strany nadstandardně mohou dohodnout na nějaké smluvní záruce – ta ale nemusí odpovídat obvyklým postupům a očekávání. „Smluvní ujednání nevzniká při koupi automaticky ze zákona, ale je nezbytná dohoda stran, respektive prohlášení ze strany prodávajícího o poskytnutí záruky,“ vysvětluje provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček s tím, že vedle toho pak platí zákonná odpovědnost za vady. Obecná lhůta činí roky, lze ji ale zkrátit na rok. A dokazování je vždycky na straně kupujícího! „Musí se jednat o takové vady, pro které není věc prodávána za nižší cenu nebo nejsou důsledkem běžného opotřebení,“ upozorňuje právník Keresteši.
Ve všech případech ale počítejte s tím, že coby kupující použité věci si musíte veškeré garance předem dohodnout a případné vady umět dokázat! A jako prodávající se připravit i na fakt, že se vám kupec zase ozve po čase s nepříjemnou zprávou. Dá se tomu předejít prodejem přes bazar, který garance převezme – ale pokud slouží jen coby prostředník v komisi, přehodí kupce zase na vás…
Platí, co si dohodnete
Některé bazary nabízejí i tzv. smluvní záruku poskytovanou třetí společností. V takových případech řádně prostudujte podmínky, v reálu totiž nejde už vůbec o klasickou záruku. Je to smluvní vztah, kde platí jen to, co si obě strany dohodnou. Například se může kupec mimoděk zavázat, že bude jezdit na servis výhradně do určených předražených opraven.
Když přijde náhlá smrt
Lidé reklamují i věci spadající do kategorie běžného opotřebení. Nebo takové, které způsobili až sami. V tom případě ale mají smůlu.
U použité věci tak přijde na dohadování. „Často jsou reklamovány vady, které ze své povahy nejsou dlouhodobé a jde o „náhlou smrt“ – nepředvídanou poruchu doposud dobře fungující součástky,“ říká Petr Vaněček z AAA Auto s tím, že pokud je taková věc reklamována až po najetí několika tisíc kilometrů od data prodeje, nelze vždy jednoznačně dovodit odpovědnost prodávajícího.
Víte, že…
… i u ojetiny se můžete setkat s doživotní garancí? Třeba bazar vrátí peníze v případě zjištění problému s legalitou původu vozu.
Zdroj: auto.cz