Kouř z výfuku: Co znamenají různé druhy a barvy kouře?

Většinu času by výfuk vašeho vozu neměl být téměř vůbec patrný, měl by pouze tiše a nenápadně odvádět zplodiny, které vznikají při spalování paliva. Vychází z vašeho výfuku kouř?

Jako první nás pravděpodobně nápadně, že se jedná o známku nějakého mechanického problému, nemusí tomu tak ale být vždy. Co vše může kouřící výfuk znamenat?

Diagnostika kouřícího výfuku: na co se zaměřit 

Prvním krokem je přesně určit, kdy se z výfuku vašeho vozu kouří. Pokud se objevuje pouze při zrychlování, může to znamenat jiný problém, než když se objevuje pouze při nastartování, nebo pokud je přítomný kdykoli, když běží motor. Jakmile zjistíte, kdy se kouř objevuje, musíte se pokusit určit, o jaký druh kouře se jedná. Je bílý, šedý, černý, nebo má modrý nádech? Je hustý, nebo nikoli? Zmizí, jakmile se dostane do vzduchu? Nebo je kouř dlouho patrný a má štiplavý zápach? Pokud je kouř černý, zanechává na silnici pod koncovkou výfuku saze?

Hlavní příčiny kouře z výfuku a případné následky se liší též v závislosti na stavu vozidla. Pokud je vůz dobře udržovaný a pravidelně servisovaný, pak viditelné emise z výfuku v naprosté většině případů nejsou velkým problémem. Jiná situace je u vozů se zanedbanou údržbou, u kterých může být kouřící výfuk varovným signálem skrytých problémů.

Bílý kouř

Nejběžnější forma kouře z výfuku vlastně vůbec není kouř. Po nastartování studeného motoru se motor začne zahřívat a vedlejším produktem tohoto procesu je vodní pára. Ta ve výfukovém systému vytváří kondenzaci, která se pak s rostoucí teplotou v motoru mění v páru. Jakmile se automobil zahřeje, pára se vypaří. Problémy mohou nastat, pokud vůz používáte pouze na krátké jízdy, což znamená, že se výfukový systém nestačí zcela zahřát až ke koncovce výfuku. Pokud se v systému vytvoří kondenzát a neodstraní se, může dojít ke korozi vnitřní strany výfuku, která může vést k netěsnosti výfuku.

 

Pokud je bílý kouř vycházející z výfuku hustší a nepřestává, jedná se stále o páru, ale také o indikátor závažnějšího problému, který bude způsoben únikem chladicí kapaliny do motoru vašeho vozu. To může být způsobeno selháním těsnění hlavy motoru. V tomto případě je vhodná co nejrychlejší oprava.

Modrý kouř

Jestliže z výfuku vašeho vozu vychází modrý kouř, bude pravděpodobně doprovázen zápachem spáleniny. Znamená to, že se do systému někde dostává olej. Motorový olej je určen k mazání pohyblivých dílů, a pokud je vůz v pořádku, nedostává se do palivového systému. Pokud byl váš vůz v nedávné době v servisu, je možné, že se do systému vrátilo příliš mnoho oleje a tento přebytečný olej se vypaluje. Pokud kouř po chvíli ustane, pak se nejedná o žádný problém. Další příčinou může být to, že se část oleje při doplňování vylila do výfuku a během jízdy se zahřívá a spaluje.

V případě, že se modrý kouř objevuje u vozu, který má najeto hodně kilometrů, může to znamenat, že jsou opotřebovaná těsnění ventilů nebo pístní kroužky, díky čemuž se olej dostává do palivového systému v okolí válců nebo ventilů. Pokud se u vozu s turbodmychadlem objevuje modrý kouř, může být další příčinou opotřebované turbodmychadlo.

zdroj: pexels.com

Šedý kouř

Stejně jako modrý kouř může být i šedý kouř známkou nadměrného spalování oleje někde v motoru, ale existují i jiné příčiny. Jednou z nich může být vadný ventil PCV, pozitivního odvětrávání klikové skříně. Toto zařízení je jednou ze základních forem regulace emisí, protože odvádí nespálené palivo ze spodní části motoru zpět do horní.

To pomáhá snižovat emise vozidla, zejména když je motor studený, ale časem se může opotřebovat. Kouř způsobený poruchou PCV může vypadat vážně, ale oprava PCV je ve srovnání s některými jinými příčinami na tomto seznamu poměrně jednoduchá. Pokud řídíte vůz s automatickou převodovkou, pak další příčinou šedého kouře může být nasávání převodové kapaliny do motoru kvůli netěsnosti v systému.

Černý kouř

Stejně jako u ostatních typů i u černého kouře existují různé příčiny. Jedním z hlavních faktorů, které je třeba vzít v úvahu, je, zda je váš vůz poháněn benzínem, nebo naftou. U benzínového vozu je černý kouř známkou toho, že se spaluje příliš mnoho paliva. Chcete-li to napravit, měli byste nejprve zkontrolovat nebo vyměnit vzduchový filtr vozu. Pokud je tento filtr v pořádku, pak je dalším krokem zkontrolovat, zda nejsou ucpané vstřikovače paliva a zda je čistý regulátor tlaku paliva.

Příčinou černého kouře u dieselových vozů může být usazování sazí z nespálené nafty. Filtr pevných částic je navržen tak, aby zachycoval saze z nespálené nafty před jejím odčerpáním z výfuku vozu, ale pokud s naftovým vozem jezdíte pouze nízkými rychlostmi, mohou se usazeniny sazí časem nahromadit. Pro nápravu je nejlepším řešením zrychlit průtok směsi paliva a vzduchu rychlejší jízdou například po dálnici. Delší jízda ve vyšších rychlostech a otáčkách by měla filtru umožnit, aby se sám vyčistil a problém vyřešil.

Autor: Martina Šťastná

Zdroj: becarcareaware.ca, firestonecompleteautocare.com, carsmag.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.