Na mnoha místech dokázaly nové kruhové objezdy vyřešit zacpané křižovatky a snížit počet tragických nehod. V poslední době se však přemnožily a dokážou řidičům i lidem v okolí kvůli pomalé jízdě patřičně otrávit život.
Boom okružních křižovatek má skončit - zařídit to chce nový ministr dopravy Zdeněk Žák, který je považuje za velký problém českých silnic, a to hlavně ve městech. "Bohatě by stačily semafory, které zajistí co nejplynulejší průjezd městem," říká Žák. Zákony a normy chce změnit tak, aby se kruhové objezdy nestavěly zdaleka tak často.
Tuto módu už se nějaký čas snaží krotit například liberecký hejtman Martin Půta. "Je to mnohde zbytečně drahé řešení, za ušetřené peníze se dají opravit silnice," říká. Od krajské správy silnic proto chce, aby před každým návrhem kruhového objezdu spočítala, zda je ze všech směrů takový provoz, aby byl potřeba.
"Tam, kde jasně převažuje provoz z jednoho směru, je kruhová křižovatka nesmysl," dává mu za pravdu Roman Lenner, šéf projekční firmy Valbek. Řešením jsou podle něj inteligentní semafory, které vyhodnocují intenzitu dopravy.
V Česku je podle odhadu Centra dopravního výzkumu kolem 1 500 kruhových křižovatek. Stala se z nich módní záležitost, avšak nejen kvůli bezpečnosti. Za kruhový objezd dostane projektant i stavební firma zaplaceno podstatně více než za instalaci semaforů. Kruhové křižovatky jsou oproti klasickým bezpečnější, protože výrazně omezují hrozbu bočního střetu ve vysoké rychlosti.
"Mám je rád, ale když jich je moc za sebou, je to nesmysl, který dopravu zpomaluje. Považuji omezení jejich výstavby za rozumný krok," říká například poslanec a někdejší dopravní policista Stanislav Huml. Taková situace je například ve Valašském Meziříčí či v Hranicích.
Nový ministr dopravy Zdeněk Žák přichází do úřadu s heslem "více inteligence, méně betonu". V rozporu s tím je však to, že se jako první ministr po dlouhé době hlásí ke gigantickému projektu kanálu Dunaj - Odra - Labe, nazývaného také Zemanův průplav (prezident jej propaguje, kde může). Za jednu z priorit považuje také silnici R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí, která má odlehčit D1.
Zdroj: idnes.cz