Který infotainment nejvíc rozptyluje řidiče? Testovala se Škoda, Hyundai i BMW

V posledních letech dochází k výraznému nárůstu nehod, ve kterých má hlavní roli nepozornost. Ta přitom může být způsobena i komplikovaným ovládáním infotainmentu.

Automobilky totiž stále častěji sázejí na infotainmenty s dotykovými obrazovky bez jakýchkoliv tlačítek, u kterých často zmiňují pohodlné ovládání „ve stylu mobilního telefonu“. Jenže zatímco za používání mobilního telefonu za jízdy vás čeká v řadě států tučná pokuta, používáním infotainmentů se nikdo moc nezabývá.

V posledních měsících se přitom objevilo hned několik experimentů a studií, podle kterých mohou čistě dotykové ovládací prvky výrazně snižovat pozornost řidiče a tím tak přispívat k vyššímu riziku vzniku dopravní nehody.

S postupným přesouváním stále většího počtu funkcí do dotykových obrazovek, včetně ovládání ventilace, pak riziko jen roste. Velkým pomocníkem mělo být hlasové ovládání, nicméně z vlastní zkušenosti víme, že ani s ním to není příliš jednoduché. Moderní interiéry jsou tak často jedna past na pozornost vedle druhé.

Zjistit, jaký systém řidiče rozptyluje nejvíce, samozřejmě není nic snadného. V různých modelech se totiž můžeme setkat s různou nabídkou systémů, která se může odvíjet od výbavy či možností příplatkové výbavy. Naši britští kolegové z What Car? se přesto pokusili alespoň o malý pokus, který by měl zahrnovat většinu typů moderních infotainment systémů a ovládání klimatizace.

Aby zjistili, jak moc jednotlivé systémy rozptylují pozornost řidiče, posadili dva figuranty do 20 různých modelů a nechali je za jízdy provést šest různých úkolů. Během jízdy byli oba řidiči natáčení několika kamerami, jejichž záznamy pak byly důkladně analyzovány.

Jednotlivé úkoly měly následující zadání: 1. Zvýšit teplotu o 2 stupně, 2. Zvýšit rychlost ventilátoru o 2 rychlosti, 3. Při navigaci na domovské obrazovce, nastavené na trasu dlouhou 20 mil, oddálit mapu a zobrazit celou trasu, 4. Zrušit naplánovanou trasu, 5. Při nastavení stanice Virgin Radio DAB se dostat z domovské obrazovky do nabídky stanic DAB a zvolit BBC Radio 4 a 6. Pomocí tlačítka pro hlasové ovládání na volantu (pokud bylo dostupné) požádat vůz o nalezení nejbližší čerpací stanice.

A jaké byly výsledky? Například nastavení ventilace trvalo prostřednictvím dotykové obrazovky dvakrát déle, než pomocí tradičních fyzických voličů. Oddálit mapu na navigaci trvalo přes dotykovou obrazovku více než čtyřikrát déle a prolistování rádiových stanic zabralo dokonce až osminásobek času.

A příliš oslnivé nebyly ani výsledky používání hlasového ovládání. Nalezení nejbližší čerpací stanice, což by mělo být prostřednictvím hlasového ovládání výrazně snazší než prostřednictvím dotykového displeje, donutilo řidiče vozů s pomalejším/komplikovanějším infotainmentem odvrátit zrak od vozovky na více než 10 sekund.

Hodnocení infotainment systémů podle jednoduchosti ovládání
Model Velikost obrazovky, označení systému Bodové hodnocení
BMW řady 3 Live Cockpit Professional 28/30
Mercedes-Benz CLA 10,25" infotainment 27/30
Porsche Panamera Connect Plus a PCM 27/30
Audi Q3 Sportback Virtual Cockpit Plus 26/30
Mazda 3 8,8" Mazda Connect 25/30
VW Passat 8,0 " Composition Media Systém 24/30
Ford Fiesta Syn 3 & FordPass Connect 23/30
Hyundai Ioniq 10,25" obrazovka &Bluelink 22/30
Opel Corsa 10" Multimedia Navi Pro 22/30
Škoda Kamiq 9,2" obrazovka 21/30
Jaguar XE 10" Touch ProDuo 21/30
Volvo S60 Sensus 20/30
Toyota Corolla Touch 2 20/30
Nissan Juke Nissan Connect 19/30
Honda CR-V 7" Honda Connect 18/30
Lexus RX 12,3" obrazovka 18/30
Peugeot 508 SW 10,0" Connected 3D Navigation 17/30
Škoda Citigoe iV barevný displej & držák telefonu 16/30
Fiat 500X 7,0" Uconnect Live 14/30
MG ZS 8,0" dotyková obrazovka 12/30

A jak si vedly jednotlivé modely? Kolegové z WhatCar? rozdávali hodnocení s maximem 30 bodů, nejlepším výsledkem ovšem bylo 28 bodů, kterých dosáhlo BMW řady 3 se systémem Live Cockpit Professional. V těsném závěsu zůstal Mercedes-Benz CLA (s 10,25“ infotainmentem) a Porsche Panamera s Connect Plus a PCM. Oba vozy si připsaly shodných 27 bodů, Mercedes ovšem zabodoval svým skvělým hlasovým ovládáním.

V testu se rovněž objevily i dva vozy Škoda, modely Kamiq a elektrické Citigo-e iV. Lépe si přitom vedl větší Kamiq s 9,2 palcovým infotainmentem, který získal hodnocení 21 bodů. Elektrický prcek Citigoe iV s jednoduchou barevnou obrazovkou a držákem telefonu si pak připsal pouze 16 bodů.

Autor: Ondřej Mára

Zdroj: auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.