Automobilky totiž stále častěji sázejí na infotainmenty s dotykovými obrazovky bez jakýchkoliv tlačítek, u kterých často zmiňují pohodlné ovládání „ve stylu mobilního telefonu“. Jenže zatímco za používání mobilního telefonu za jízdy vás čeká v řadě států tučná pokuta, používáním infotainmentů se nikdo moc nezabývá.
V posledních měsících se přitom objevilo hned několik experimentů a studií, podle kterých mohou čistě dotykové ovládací prvky výrazně snižovat pozornost řidiče a tím tak přispívat k vyššímu riziku vzniku dopravní nehody.
S postupným přesouváním stále většího počtu funkcí do dotykových obrazovek, včetně ovládání ventilace, pak riziko jen roste. Velkým pomocníkem mělo být hlasové ovládání, nicméně z vlastní zkušenosti víme, že ani s ním to není příliš jednoduché. Moderní interiéry jsou tak často jedna past na pozornost vedle druhé.
Zjistit, jaký systém řidiče rozptyluje nejvíce, samozřejmě není nic snadného. V různých modelech se totiž můžeme setkat s různou nabídkou systémů, která se může odvíjet od výbavy či možností příplatkové výbavy. Naši britští kolegové z What Car? se přesto pokusili alespoň o malý pokus, který by měl zahrnovat většinu typů moderních infotainment systémů a ovládání klimatizace.
Aby zjistili, jak moc jednotlivé systémy rozptylují pozornost řidiče, posadili dva figuranty do 20 různých modelů a nechali je za jízdy provést šest různých úkolů. Během jízdy byli oba řidiči natáčení několika kamerami, jejichž záznamy pak byly důkladně analyzovány.
Jednotlivé úkoly měly následující zadání: 1. Zvýšit teplotu o 2 stupně, 2. Zvýšit rychlost ventilátoru o 2 rychlosti, 3. Při navigaci na domovské obrazovce, nastavené na trasu dlouhou 20 mil, oddálit mapu a zobrazit celou trasu, 4. Zrušit naplánovanou trasu, 5. Při nastavení stanice Virgin Radio DAB se dostat z domovské obrazovky do nabídky stanic DAB a zvolit BBC Radio 4 a 6. Pomocí tlačítka pro hlasové ovládání na volantu (pokud bylo dostupné) požádat vůz o nalezení nejbližší čerpací stanice.
A jaké byly výsledky? Například nastavení ventilace trvalo prostřednictvím dotykové obrazovky dvakrát déle, než pomocí tradičních fyzických voličů. Oddálit mapu na navigaci trvalo přes dotykovou obrazovku více než čtyřikrát déle a prolistování rádiových stanic zabralo dokonce až osminásobek času.
A příliš oslnivé nebyly ani výsledky používání hlasového ovládání. Nalezení nejbližší čerpací stanice, což by mělo být prostřednictvím hlasového ovládání výrazně snazší než prostřednictvím dotykového displeje, donutilo řidiče vozů s pomalejším/komplikovanějším infotainmentem odvrátit zrak od vozovky na více než 10 sekund.
Hodnocení infotainment systémů podle jednoduchosti ovládání | ||
Model | Velikost obrazovky, označení systému | Bodové hodnocení |
BMW řady 3 | Live Cockpit Professional | 28/30 |
Mercedes-Benz CLA | 10,25" infotainment | 27/30 |
Porsche Panamera | Connect Plus a PCM | 27/30 |
Audi Q3 Sportback | Virtual Cockpit Plus | 26/30 |
Mazda 3 | 8,8" Mazda Connect | 25/30 |
VW Passat | 8,0 " Composition Media Systém | 24/30 |
Ford Fiesta | Syn 3 & FordPass Connect | 23/30 |
Hyundai Ioniq | 10,25" obrazovka &Bluelink | 22/30 |
Opel Corsa | 10" Multimedia Navi Pro | 22/30 |
Škoda Kamiq | 9,2" obrazovka | 21/30 |
Jaguar XE | 10" Touch ProDuo | 21/30 |
Volvo S60 | Sensus | 20/30 |
Toyota Corolla | Touch 2 | 20/30 |
Nissan Juke | Nissan Connect | 19/30 |
Honda CR-V | 7" Honda Connect | 18/30 |
Lexus RX | 12,3" obrazovka | 18/30 |
Peugeot 508 SW | 10,0" Connected 3D Navigation | 17/30 |
Škoda Citigoe iV | barevný displej & držák telefonu | 16/30 |
Fiat 500X | 7,0" Uconnect Live | 14/30 |
MG ZS | 8,0" dotyková obrazovka | 12/30 |
A jak si vedly jednotlivé modely? Kolegové z WhatCar? rozdávali hodnocení s maximem 30 bodů, nejlepším výsledkem ovšem bylo 28 bodů, kterých dosáhlo BMW řady 3 se systémem Live Cockpit Professional. V těsném závěsu zůstal Mercedes-Benz CLA (s 10,25“ infotainmentem) a Porsche Panamera s Connect Plus a PCM. Oba vozy si připsaly shodných 27 bodů, Mercedes ovšem zabodoval svým skvělým hlasovým ovládáním.
V testu se rovněž objevily i dva vozy Škoda, modely Kamiq a elektrické Citigo-e iV. Lépe si přitom vedl větší Kamiq s 9,2 palcovým infotainmentem, který získal hodnocení 21 bodů. Elektrický prcek Citigoe iV s jednoduchou barevnou obrazovkou a držákem telefonu si pak připsal pouze 16 bodů.
Autor: Ondřej Mára
Zdroj: auto.cz