Kupujeme použité náhradní díly: Jsou o hodně levnější, ale víme, na co si dát pozor

S prvním sněhem jsou autovrakoviště v permanenci kvůli drobným ťukancům. Motoristé zde nejčastěji hledají světla, nárazníky a blatníky. Občas ale dělají chyby, nad nimiž obchodníci s díly kroutí hlavou

Opětovné používání součástek z vysloužilých aut je ekologické a dá se na něm ušetřit. Při reportážích i ze čtenářských dopisů se často přesvědčujeme, že mnoho motoristů s tím má zkušenost. Mnozí ani nechtějí novější auto kvůli zvýšeným nákladům na opravy.

Například zadní lampu na octavii druhé generace pořídí jako novou na internetu nejméně za třináct stovek, zatímco na vrakovišti za polovinu. Ovšem pokud jste úplnými nováčky ve shánění použitých součástek, brzy nejspíš zažijete smutné rozčarování. Na internetu strávíte dobu hledáním a obvoláváním, aniž byste díl vůbec viděli. Při osobní návštěvě se koná rozbahněný plácek s vraky v kopřivách. Přijedete a čekáte, až prodejce součástku vymontuje.

Je to pro něj nejvýhodnější – nemusí držet sklad a nedělá práci, která se možná ani nezaplatí.

Kopřivy střídá internet

Zklamání jsme nedávno sami zažili při shánění notoricky praskajících výfukových svodů na motor Opel 2.2i 16V (Z22SE). „Přijeďte, máme je,“ zaznělo do telefonu od vyhlášeného pražského kovošrotu, a proto jsme hned vyrazili na cestu. Výsledkem na místě bylo půlhodinové čekání na součástku mezi šrotem. Stejně jsme odjeli bez dílu, protože parohy donesené konečně s velkou slávou byly také prasklé…

„Bohužel mnoho prodejců používá pouze ilustrační fotky a konkrétní součástku vůbec nemají,“ krčí rameny nad zvyklostmi v oboru Petr Šimurda, majitel největšího e-shopu s použitými součástkami iAutodíly.cz. „My jsme to chtěli dělat seriózně. Zákazník má jistotu, že díl opravdu máme a v jakém je stavu,“ ukazuje nám ve své provozovně v Holohlavech na Královéhradecku. Každou vymontovanou součástku tady pracovníci prohlédnou, vyfotí a vystaví na e-shopu. Ve skladu je pak připravena k okamžitému odeslání zákazníkovi. Příliš se to neliší od prodeje nových dílů.

Rozum do hrsti!

Dokonce si v obchodě vybudovali vlastní katalogový systém, který zcela sám sleduje nejpoptávanější součástky – dlouhodobě jsou to nárazníky nebo světla. Zákazníci nejvíc chtějí prvky na Škodu Octavia, Fabia nebo Ford Focus. Pokud se díl vyprodá, v systému vyskočí hláška, co je třeba doplnit z vykupovaných aut. Už když vůz přijede na linku, mechanik přesně ví, jakou součástku má vymontovat a označit. Od té chvíle je v systému zanesena včetně místa uložení ve skladu.

Prvotním impulzem k nákupu použitých dílů je pochopitelně úspora. Ale i sami obchodníci se staršími díly radí nekupovat bezhlavě cokoliv. „Lidé se ptají i na použité brzdové destičky nebo výfuky,“ kroutí Šimurda hlavou.

Naopak v případě jiných součástek podle něj dává hledání originálních dílů smysl – i jako použité totiž mohou být lepší než nekvalitní nové. „Blatníky, kulové čepy či světla se nevyplatí kupovat jako replikované nové díly,“ radí Šimurda s tím, že u lakovaných komponentů existuje ještě šance najít stejný odstín barvy, takže odpadá suma za práci lakýrníka. Při nákupu doporučuje řídit se pravidly, která pro čtenáře poradil.

Než začnete shánět starší součástky

Spočítejte si, zda se rozdíl proti novému dílu vyplatí!

Největší zájem je o součástky, které jsou jako nové velmi drahé: motory, převodovky nebo třeba alternátory. Jiné jsou nepoužité levné, takže nedávají z vrakoviště smysl (stěrače, žárovky). Případně se to nevyplatí s ohledem na jejich opotřebení. Typicky jsou to brzdové kotouče a destičky, spojky, tlumiče pérování, chladiče nebo tlumiče výfuku. Jejich pořízení dává smysl jen za předpokladu, že je prodávající schopen doložit pouze krátkodobé provozování. U servisně náročnějších výměn už cena práce převáží úsporu za použitý díl s rizikem, že se možná bude muset znovu vymontovat.

Shánějte reference, ne nejnižší cenu!

Nesmíte při koupi šetřit moc! Internetové nabídky jsou plné fiktivních fotografií. Smyslem takové inzerce je pouze kontakt na potencionálního zákazníka. Teprve pak prodejci shánějí díly. Bohužel jsou známy i případy zákazníků, kterým místo součástek dorazil rezavý kus šrotu nebo jen dovedně zabalená cihla.

Požadujte garanci vrácení peněz!

I na použité součástky by vám měl být prodejce schopen dát nějakou garanci. Ještě mnohem důležitější je možnost vrátit díl i v případech, kdy je zcela bezvadný – přestože odpovídá modelu vašeho auta, zkrátka tam nepasuje. U tak složitého stroje, jako je automobil, běžně výrobci v rámci jednotlivých ročníků některou součástku inovují. Třeba automechanici v okolí prodejen s použitými díly tak mají dohodu, že si díl půjčí na vyzkoušení. A pokud nebude pasovat, mohou ho vrátit. Například e-shop iAutodíly.cz dává záruku na vrácení peněz bez udání důvodu 14 dnů, dva měsíce, pokud je díl sice bezvadný, ale nepasuje zákazníkovi do specifikace jeho auta. Na motor dávají dokonce záruku tři měsíce.

Nenahrávejte zlodějům

Skoro polovina z ukradených aut neskončí znovu v provozu, ale na součástky. Mezi nimi jsou typicky i fabie nebo octavie první generace. Tedy auta, která i v bezvadném stavu nestojí víc než pár desítek tisíc. Jenže po dílech je zloději prodají za víc a s nulovými vstupními náklady. U aut mladších zhruba sedmi let existuje velké riziko, že použité díly pocházejí z krádeže – auto v hodnotě 150.000 až 200.000 korun má i po vážné nehodě, kdy není ani poznat o jaký model šlo, pořád cenu desítek tisíc. Nejpoptávanější, takzvané crashové díly (přední světla, nárazník, blatníky) jsou přitom zničené. Obchodník už na vraku nevydělá. Navíc si ani nedovolí takové auto vykoupit, protože je pod dohledem odpovědných orgánů. Policie třeba nečekaně zavolá do provozovny a chce některý vrak vidět.

Víte, že…

… bez prodeje použitých dílů se likvidace autovraků neobejde? Stát přispívá na rozebrání vozu dvěma sty korun a třeba za plasty se ještě zpracovatelským firmám platí. Obchod funguje z prodeje použitých dílů. Jenže zužitkovat jde jen malá část vysloužilého vozu.

Autor: Petr Slováček

Zdroj: auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.