Starší zkušení motoristé často říkají, že diesel je nejlepší kupovat v zimě. Proč? Protože v mrazivém počasí je startování studeného motoru daleko náročnější a díky tomu můžete snáz odhalit lehčí i vážné závady vozu. Jenže zima někdy pomůže k odhalení problému i s benzinovým motorem. Některé jiné poruchy ale umí důkladně maskovat. Přitom ani jejich odstranění nemusí patřit k nejlevnějším. Je tedy lepší kupovat ojetinu v létě, či v zimě?
NÍZKÉ TEPLOTY PROTI VÁM
Jasná otázka nemá tak jednoznačnou odpověď. Záleží na konkrétním případu. Pokud se s vozem nejelo a je připraven k prodeji, zdá se být zima ideální. Zejména pro ty, co chtějí již zmiňovaný diesel. Avšak jen za předpokladu, že nepřijdete ke sněhové kouli, pod jejíž bílou slupkou může být ukryto nejedno překvapení.
Nepříjemná bude kontrola podvozku na zvedáku, kdy z auta odpadávají zbytky sněhu a vydatně kape. Ale spěchat by mohlo být zásadní chybou. Při teplotách pod nulou si ani poskakování okolo auta moc neužijete – přitom prohlídku VIN, ale i dalších částí vozu nelze přeskočit.Prakticky nemožné bude vyzkoušet klimatizaci. Její oprava přitom může jít do horentních částek. Mrazy mohou maskovat i problémy s chlazením, proto je velice důležité natáhnout zkušební jízdu a motor pořádně zahřát. Prasklou hlavu či těsnění pod hlavou pak určitě poznáte. Může se stát, že nedokážete odhalit nefunkční termostat či problém se saharou chladiče. Výměna termostatu je ale záležitostí několika set korun. Samotná vrtule chlazení může stát třeba 5000 Kč, což už není málo. Na druhou stranu se pořád pohybuje v únosných částkách. Nemluvě o faktu, že zrovna tento díl většinou funguje bez potíží.
Sněhem či břečkou pokryté vozovky umějí zamaskovat menší problémy se zavěšením kol, kluzký povrch i s poloosami. Jízda bude celkově hlučnější, takže přeslechnout nežádoucí zvuky je velice snadné.
MRÁZ NA VAŠÍ STRANĚ
Nejen u vznětových motorů, ale i u zážehových se někdy stává, že při studeném startu v nízkých teplotách neběží pravidelně. Většinou je na vině vadná svíčka, může jít ale i o vážnější problém třeba plynoucí z celkového nadměrného opotřebení pohonné jednotky. Proto je dobré zkusit svíčky vyměnit a znovu nastartovat.
Ať už kupujete benzin nebo diesel, v zimě snáz odhalíte problémy s kompresí. Za studena, zejména tedy v zimě, jsou kompresní tlaky nižší. Je-li agregát nadměrně opotřeben, bude jeho startování probíhat jen s obtížemi.