Leasingový trh se pouští do nových vod, pronajímat bude ojetá auta

Ekonomická situace nutí čím dál víc lidí sáhnout po ojetém místo novém autě. Naopak kdo chce nové auto, často musí čekat, u některých modelů třeba i rok. Arval proto v Česku začal nabízet operativní leasing ojetých vozů. U ojetin je ale obecně problém, kde je brát. Těch českých je málo, zahraniční jsou velmi problematické, údajně až třetina dovezených aut je po havárii.

Nedostatek domácích ojetin se v posledních letech pravidelně řešil jejich dovozem ze zahraničí. Společnost Cebia ale nyní upozornila na dramaticky špatný stav takových aut. Údajně až třetina je po velké havárii a zhruba každé dvacáté auto je po totální havárii.

Podle firmy Cebia má k tomu víc než polovina vozů stočený tachometr průměrně o sto tisíc kilometrů. Svaz dovozců automobilů také upozorňuje, že problémem je i stáří dovezených aut. Polovina ojetin ze zahraničí je starší než deset let, čtvrtina dokonce patnáct let.

Kvalitních zánovních ojetin je v Česku nedostatek, protože lidé si nechávají svoje auta déle, a také firmy prodlužují dobu pronájmu z dřívějších průměrných dvou až tří let. O zánovní ojetiny je tak na trhu rvačka. Pryč jsou časy, kdy se leasingové společnosti vrácených aut obratem zbavovaly v aukcích pro autobazary. Téměř všechny leasingovky dnes provozují vlastní autobazary: takzvaná „centra ojetých vozů“.

Dlouhé dodací lhůty na nová auta a snížená poptávka po nich nutí leasingové společnosti hledat nové zdroje zisku. Arval se proto nyní pouští do nového projektu, kterým je operativní leasing na ojetá auta. Není to úplně nový produkt, ale nikdy se masově nerozšířil, protože z pohledu poskytovatele je poněkud problematický s ohledem na náklady rostoucí se stářím auta. Nastavit měsíční splátky tak, aby byly atraktivní a zároveň na nich firma vydělávala, se v minulosti ne vždy perfektně dařilo.

To potvrzuje Peter Tölgyesi, obchodní ředitel společnosti LeasePlan Česká republika: „Operativní leasing ojetých vozidel je dlouhodobě standardní součástí naší nabídky. Ve srovnání s našimi ostatními produkty ale jeho objemy nejsou velké. Je třeba vzít v potaz, že u ojetých vozů roste riziko zvýšených nákladů na servis a údržbu, které se promítá do výše leasingové splátky.“

Arval si ale věří. „Spustili jsme operativní leasing ojetých vozů s cílem dostat k českým zákazníkům maximální množství kvalitních aut. S touto službou se snažíme zasáhnout širší spektrum klientů. Přibližujeme službu operativního leasingu i těm, kteří o něm doposud neuvažovali. V úvodní nabídce máme v tuto chvíli 50 vozů a jejich počet budeme dále navyšovat. Nejlevnější vůz začíná na 3 500 korun měsíčně včetně DPH. Vozidla nabízíme v rámci fullservice leasingu, takže je v něm servis, pojištění, pneumatiky, dálniční známka a další služby. Zákazník jen natankuje a jezdí,“ vysvětluje nový produkt Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval.

Ačkoli operativní leasing ojetých vozů není v Česku příliš rozšířený, pro zákazníky skýtá jednu velkou výhodu. Neočekávané náklady vzniklé po převzetí vozy jsou starostí leasingové společnosti. Najít kvalitní ojetinu totiž není úplně snadné.

Podle Barbory Minksové z Cebie jsou ojetá auta stále předmětem nemalých podvodů. „Nejčastěji se jedná o zatajování havárií, klamání zákazníka ohledně země původu vozidla, stočení tachometrů a uvádění nepravdivých údajů o nájezdu vozidla nebo i zatajení informace, že se jedná o kradené vozidlo. Zfalšovaný původ má víc než pětina vozidel, nejčastěji se jedná o účelové krátkodobé registrace v Německu. Při analýze 416 000 vozů od loňského ledna do letošního května jsme objevili auta z afrických zemí, Saúdské Arábie, Ománu či Mexika,“ vysvětluje problémy s ojetinami ze zahraničí Minksová.

Arval se proto jistí, že zná přesně původ i historii aut, která nabízí. „Vozidla v programu operativní leasing ojetých vozů pocházejí od našich zákazníků, kteří je provozovali jako nová v rámci dlouhodobých pronájmů. Jde o vozy s průměrným nájezdem šedesát tisíc kilometrů a se stářím do čtyř let,“ upřesňuje Aleš Polák.

Autor: Martin Šidlák

Zdroj: idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.