Likvidační pokuty pro STK: Stát s výší trestů údajně přestřelil. Další změna napomůže podvodům

Asociace STK bije na poplach kvůli novele silničního zákona, která je údajně příliš tvrdá.

Asociace STK vznikla jako platforma pro spolupráci provozovatelů stanic technických kontrol a má za cíl hájit nejen zájmy provozovatelů stanic, ale předně zachování a zvýšení kvality technických prohlídek. Nyní se však Asociaci příliš nelíbí chystaná novela silničního zákona, která chce tvrději postihovat podvodné STK. Problémem je i prodloužení platnosti evidenčních kontrol.

Nesouhlas s novelou zákona

Výrazný nesouhlas Asociace STK posílá směrem ke snaze poslanců odhlasovat přísnější pokuty pro provozovatele stanic technické kontroly v případě, že poruší předpisy. Asociace jde dokonce tak daleko, že její předseda Luděk Šíp označil chystané podmínky za nepřiměřené a likvidační pro malé a regionální stanice.

V návrhu na změnu systému pokut je nově stanovena spodní hranice pokuty ve výši 100 000 korun. Maximální hranice se navyšuje až do výše 10 milionů korun. „(Pokuty) jsou pro malé STK a specificky především pro nákladní a traktorové STK, které často hospodaří s ročním ziskem v řádu desítek nebo maximálně stovek tisíc korun, likvidační,“ řekl Luděk Šíp pro ČTK. 

Malých STK je v Česku podle Hospodářské komory většina. Těch velkokapacitních má být údajně pouze 10 procent. „V ČR jsou nejběžněji zastoupeny malé STK na venkově, dále STK jen pro nákladní vozidla a také jen traktorové STK,“ uvádí podle ČTK Hospodářská komora v dopise pro hospodářský výbor.

STK nese veškerou zodpovědnost

Podle Luďka Šípa z Asociace STK představuje velký problém i to, kdo nese ve výsledku odpovědnost za jednotlivé případy. V návrhu totiž nese odpovědnost vždy daná stanice, a to i v případech, kdy selže kontrolní technik či provozovatele záměrně poškodí. Dle Šípa se tím jen vytváří prostor pro případné zneužití. Například ze strany nespokojených zaměstnanců STK, kteří se rozhodnou svému zaměstnavateli škodit. Podle Šípa by takto cílené chování mohlo malou STK dokonce zcela zlikvidovat, protože pro ni jsou nově navrhované pokuty příliš vysoké.

Šíp navíc tvrdí, že STK mají nerovné podmínky vůči stanicím měření emisí (SME). Podle Šípa se SME snadno vyhnou postihům například tím, že provedou likvidaci firmy. „Systém SME je neregulovaný, a tak se setkáváme s tím, že je některá SME uzavřena pro podvádění a za týden na jejím místě se stejnými lidmi působí nová emisní stanice,“ řekl ČTK.

Za výší pokut si však stojí jeden z navrhovatelů pozměňovacích návrhů novely zákona Ivan Adamec z ODS. Podle Adamce hospodářský výbor jednal o pokutách s ministerstvem dopravy, které dospělo k přesvědčení, že výše pokut likvidační není.

Platnost evidenčních kontrol

Adamec stojí i za další problematickou částí novely zákona v podobě prodloužení platnosti evidenčních kontrol. Platnost byla dosud roční, nyní se má změnit na dobu intervalu pravidelné technické kontroly. Ten činí čtyři roky u nových aut a poté každé dva roky. Asociace tvrdí, že delší platnost způsobí navýšení podvodů se stočenými kilometry.

Problémy podle předsedy Asociace STK Šípa způsobilo již prodloužení platnosti na rok. „Podle nejen našich statistik, ale i údajů například Cebia vzrostlo stáčení tachometrů až ke 30 procentům ze všech prodávaných ojetých vozidel. Přičemž se ještě před třemi lety udávalo spíše kolem deseti procent stočených tachometrů,“ řekl Šíp. Dle Adamce je však změna platnosti evidenčních kontrol součástí vládního prohlášení, přičemž cílem je odstranění zbytečné administrativní zátěže.

 

Autor: Petr Semecký

Zdroj: autoweb.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.