LPG pohon zažívá velký boom: Ceny benzínu ho vyhnaly o 300 % výše

LPG pohon zažívá opět zlaté časy. Přestože se ještě před pár lety zdálo, že je jen otázka času, kdy úplně skončí, dnešní ceny ropy a z nich vyplývající ceny benzinu a nafty na čerpacích stanicích jej opět dostávají na výsluní.

Platí to napříč všemi trhy v Evropě. Automobilky, které si nechaly LPG pohon v nabídce, jsou dnes na koni. Nejvíce z momentální situace těží Dacia.

Neustále rostoucí ceny ropy a politické předpovědi o jejím ukončení dovozu z Ruska způsobují, že dnes tankujeme na čerpacích stanicích benzin i naftu za historicky nejvyšší ceny. A prý bude ještě hůř. S cenami benzinů sice pomalu rostou i ceny alternativních paliv jako LPG nebo CNG, stále se však pohybují na nižších cenových úrovních než tradiční nafta či zmíněný benzin. Platí to zejména pro LPG, které je stále přibližně na poloviční ceně benzinu. Na to pochopitelně reagují zákazníci napříč celou Evropou. LPG tak opět zažívá období velké popularity.

Poptávka obrovská, nabídka slabá

Zatímco o CNG pohony zájem neustále klesá, lidovější LPG naopak získává a rozhodně ne málo. Prodeje aut na LPG sice v celkových číslech díru do automobilového světa nedělají, ale jejich meziroční nárůsty jsou velmi zajímavé. Jen v Německu meziročně stouply o celých 300 %, ačkoli je třeba otevřeně přiznat, že 5000 prodaných aut s LPG pohonem za první tři měsíce roku 2022 až tak bombasticky nezní. Ale prodeje neustále rostou a více než odraz reálného zájmu poukazují na fakt, že dnes svá auta na LPG oficiálně už téměř žádná automobilka nenabízí.

Nejvýraznějším hráčem na trhu s LPG auty tak zůstává Dacia a zdá se, že se jí tato taktika vyplácí. Jak zareagují automobilky na tento trend, není zřejmé, velmi pravděpodobně totiž jde o přechodný stav a větší potenciál dlouhodobě vidí v elektrických autech. I tak se však jedná o zajímavý jev, ze kterého budou i v nejbližším období těžit především automobilky, které LPG ještě v nabídce mají.

Podíváme-li se na ostatní pohony, podle nejnovějších statistik sdružení ACEA, za první tři měsíce roku 2022 tvořila nová auta s motory na fosilní paliva (benzin + nafta) podíl 52,8 % (z toho benzinová 36 % a naftová 16,8 %) . Nejvíce se dařilo full hybridům (25,1 %), zatímco plug-in hybridy hlásí ústup popularity a celkový podíl jen 8,9 %.

A bateriové elektromobily? Ve zmíněném období roku 2022 si ukously rovných 10 % trhu s novými auty, což představuje meziroční nárůst o 53,4 % na celkových 224.145 prodaných bateriových elektrických aut.

Autor: Vojtěch Koval

Zdroj: ACEA, autojournal.cz

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.