Nové nápady na vylepšení předpisů přivezl ministr Dan Ťok z návštěvy Rakouska, kde jednal se svým protějškem Norbertem Hoferem: „S ministrem Hoferem jsme mluvili o testování 140 km/h na dálnicích, které bych rád zkusil i u nás. Oba máme také v hledáčku povolit odbočení doprava při stání na červenou. Jedná se o pravidlo platné v řadě zemí a jeho zavedení by podpořilo plynulost provozu i ekologii,“ napsal Ťok na Twitter.
Přijet na semafor, blinkr doprava, zastavit a i když svítí červená, odbočit (samozřejmě při tom nikoho neohrozit). To je systém, který v amerických městech funguje skvěle a pomáhá zvýšit propustnost křižovatek. Tento model by se Danu Ťokovi líbil nejvíc, Evropa ho však v této podobě nezná.
Podle zdroje iDNES.cz obeznámeného se situací se na ministerstvu dopravy začíná zkoumat, jak by to šlo udělat. Úplně neznámé pravidlo to není, v Česku umožňuje odbočení na červenou zelené světlo se šipkou. V Polsku, Francii a hlavně v Německu zase používají plechovou tabulku se zelenou šipkou. Pokud je křižovatka takto označená, je odbočení možné.
Řidič musí při takovém odbočování dát pozor na vozidla přijíždějící zleva a také sledovat, zda přes cestu nepřechází chodec.
Romanovi Budskému z Týmu silniční bezpečnosti se víc zamlouvá právě německý model: „Řidič tak díky tabulce ví, že pravidlo platí jen na dané křižovatce,“ vysvětluje dopravní expert. Takže by bylo možné zavést toto pravidlo jen na opravdu přehledných křižovatkách. V americkém provedení je naopak odbočení na červenou možné na jakékoli křižovatce, kde to není dopravní značkou zakázáno. Budský ještě připomíná, že na takové křižovatky je také třeba přidat značku „Stop“.
V Německu ovšem po různých studiích provedených kolem roku 2011 zvažují, že odbočování vpravo na červenou zruší, protože 77 procent řidičů při tom nezastavuje a ohrožuje bezpečnost provozu. V Německu pak policisté rozdávají vcelku vysoké pokuty za nezastavení a ohrožení dalších řidičů, platí se v přepočtu od dvou do tří tisíc korun.
Šipka, která pouští auta na červenou, obvykle nesmí být v místech, kde je za křižovatkou třeba cyklostezka nebo parkoviště, a taky na komunikacích, kde se jezdí rychleji než padesátkou. „Teď začíná diskuze, než se reálně začne něco dít, bude to tak rok trvat,“ komentuje možnou změnu silničních pravidel zdroj z ministerstva dopravy. Jako reálný nejbližší možný termín pro zavedení takové úpravy vidí konec příštího roku.
Minimálně rok práce bude potřeba i na další nápad: vyzkoušet na dálnicích v testovacím provozu 140kilometrovou maximální rychlost. O deset kilometrů zvýšenou nejvyšší povolenou rychlost teď testují právě v Rakousku (více čtěte zde), maximální stočtyřicítku mají dnes napevno zavedenou v Polsku. Aby se tento nápad mohl v Česku realizovat, bude se muset upravit zákon 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích, který říká, že rychlost na dálnicích je maximálně 130 kilometrů v hodině.
Zdroj: auto.idnes.cz