Vzorem pro elektronizaci kuponů je podle generálního ředitele SFDI Tomáše Čočka Maďarsko, kde se využívá systém kamerového rozpoznávající registrační značky. "To je elegantní v tom, že odpadá většina distribuce a tisku," popsal výhody šéf státního fondu, který má v současnosti se snižováním nákladů na distribuci papírových známek problémy.
Snížit cenu za tisk, skladování a zajištění prodeje milionů kuponů se fondu už dvakrát nepodařilo a musel pro neúčast zájemců výběrová řízení zrušit. Zavedením elektronických kuponů by fond mohl ušetřit většinu ze zhruba 250 milionů korun, které na distribuci známek ročně vynakládá.
Jestli je využití podobných technologií v Česku reálné a může být i ekonomicky efektivní, bude zřejmé teprve ze studie proveditelnosti, jejíž výsledky by měly být známé v průběhu podzimu. Jasné zatím je, že stávající systém mýtných bran, který na tuzemské síti vybudovala a provozuje společnost Kapsch, kontrolovat značky všech projíždějících osobních aut neumí.
"On samozřejmě dokáže přečíst SPZ. Při průjezdu nákladních vozidel nejdříve vozidlo vyfotografuje, ale ve chvíli, kdy vozidlo projede a dojde k úhradě příslušného mýta, tak to systém maže," uvedl ředitel úseku elektronického mýta na Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil.
Ve hře je i klasické mýtné
Využití vybudované infrastruktury by si tak podle Nestrašila vyžádalo další investice. Jisté zatím není ani to, zdali se systém mýtných bran bude provozovat i po roce 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem. Uzavřená podle ministerstva dopravy není ani problematika zpoplatnění osobních vozidel podle ujetých kilometrů podobně, jako je to u nákladních vozidel a autobusů.
Papírové kupony měly už v minulosti od roku 2011 nahradit takzvané elektronické viněty, které fungují podobně jako palubní jednotky v kamionech a autobusech. Odborníci však tomuto systému, který by v budoucnu placení mýtného i podle ujetých kilometrů umožňoval, vyčítali finanční nákladnost. Jeho provoz podle tehdejších odhadů měl ročně vyjít na zhruba 1,6 miliardy korun. Vloni fond podle účetní uzávěrky na dálničních známkách vybral 3,9 miliardy korun.
Od září už se celoroční známka nevyplatí
Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2014. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku.
Od prvního prosince tedy bude možné využívat známku pro rok 2014. Pro ty, kdo budou od září potřebovat na nové auto dálniční známku už bude tedy výhodnější kupovat měsíční kupony po 440 korunách.
Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše 5 000 Kč a ve správním řízení až do výše 100 000 Kč.
Zdroj: idnes.cz, ČTK